26 Mar 2024 kl: 16:18
Verksamhetskontroller Hälso- och sjukvårdsavdelningen, Varbergs kommun

Controller - Varbergs kommun, Socialförvaltningen - Varberg

Verksamhetskontroller Hälso- och sjukvårdsavdelningen, Varbergs kommun

Om jobbet

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens. 

Vill du växa med oss? 

ARBETSUPPGIFTER

Avdelningen ansvarar bland annat för den kommunala hälso- och sjukvården och inom avdelningen arbetar legitimerad personal, undersköterskor, hjälpmedelstekniker, larmadministratörer och anhörigkonsulenter. Ledningsteamet består av avdelningschef, enhetschefer och verksamhetsutvecklare och inom kort även verksamhetskontroller. 

Uppdraget som verksamhetskontroller innebär att hålla samman planerings- och uppföljningsprocessen på avdelnings- och enhetsnivå, genom att planera och följa upp verksamhet samt stötta enheternas planering och uppföljning av verksamhet så som verksamhetsplanering, följa upp resultat, analysera och bereda beslutsunderlag. 

Som kontroller deltar du i avdelningens analysarbete och långsiktiga planering med utgångspunkt i avdelningens grunduppdrag och verksamhetsplan. Du tar tillsammans med verksamhetsutvecklaren fram de underlag som avdelningen behöver för att leda, styra och utveckla verksamheten samt ansvarar för att introducera nya enhetschefer i de verksamhetssystem som används för planering och uppföljning. 

Du är också mottagare av förvaltningsgemensamma frågor inom styrprocesserna, målstyrning, kvalitetsstyrning och ekonomistyrning. I uppdraget ingår också att tillsammans med verksamhetsutvecklare ta fram de underlag inom avdelningens ansvarsområde som efterfrågas av de politiska forumen och i de politiska processerna.

KVALIFIKATIONER

Akademisk utbildning inom ekonomi eller annan relevant inriktning och gärna med hälso- och sjukvårds erfarenhet. 

Du är van vid att självständigt planera, organisera och genomföra projekt från start till slut. Du kan bedöma resursåtgång, göra tidplaner och parallellt hålla samman såväl stora som små uppdrag. Att driva på och leda känns naturligt för dig. Har du utbildning inom projektledning, ser vi det som extra meriterande, liksom tidigare arbetslivserfarenhet av att arbeta strategiskt och operativt med planering och uppföljning.

För att lyckas i rollen är det viktigt att du är duktig på att kommunicera och skapa delaktighet. Du har god samarbetsförmåga och söker gärna samverkan. Du behöver tycka om att jobba med komplexa frågor och ha lätt för att analysera och bryta ner problem i mindre beståndsdelar i syfte att lösa dem. Som person gillar du att ha koll på helheten. Du har förmågan att noggrant analysera och bedöma olika typer av data och information, för att sedan dra genomtänkta slutsatser och pedagogiskt presentera förslag på fungerande lösningar, utifrån olika verksamheters unika förutsättningar. 

ÖVRIGT

Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.

Ange referens C182610 i din ansökan

Ansök här