Så vill Arash demokratisera AI
Din framtid 4 Mar 2024 kl: 16:12

Så vill Arash demokratisera AI

Han driver ett av landets största marknadsföringsbolag och kallar sig själv superoptimist när det kommer till AI – nu vill Arash Gilan ta AI till svenska folket och göra det mänskligt.

Vid 26 års ålder blev Arash Gilan VD för ett mediebolag i Uppsala som senare blev Viva. Arash har under de senaste åren fått en unik röst i Sverige kopplat till ledarskap, teknik, marknadsföring och AI ur ett mänskligt och filosofiskt perspektiv. Han har blivit en hyllad företagsledare och digital expert, både i sin yrkesroll och när han gick ut med att han hade fått den kroniska muskelsjukdomen MG 2019.

Demokratiserar AI
Parallellt med att bygga bolag har digitalisering och AI blivit ett stort fokus för Arash, där han vill vara den mänskliga rösten som demokratiserar ämnet och gör det begripligt för alla. Han integrerar även detta i sin egen podcast VD-podden, som idag har över tusentals lyssnare varje månad, och i sitt eget nyhetsbrev om AI som har blivit populärt med drygt 3000 prenumeranter. Drivkraften ligger i att försöka inspirera människor att utvecklas och bli sitt bästa jag. För ett par månader sen släppte han även den omtalade boken I love AI.

När det gäller AI kallar Arash sig själv för en ultraoptimist, till skillnad från många andra AI-profiler som har en mer dystopisk syn. Han anser att dessa undervärderar mänsklig intelligens och vill sprida kunskap om och göra AI begripligt för fler än bara de som är teknikintresserade och ofta högutbildade. Enligt honom riskerar den västerländska skeptiska inställningen att leda till stora teknikglapp i samhället framöver. AI kommer att beröra allt och alla, och han betonar vikten av att inse och förstå denna teknikomställning, få människor att börja studera och lära sig om ämnet, och slutligen att dela kunskapen med andra så att människor börjar testa. För Arash har kombinationen av att studera AI och filosofi varit unik, något som skiljer sig från många andra. Han anser att de stora frågorna uppstår när teknologi möter filosofi, etik och moral.

Han delar gärna sin syn på AI och ger konkreta exempel på hur vi, gemene man där hemma, kan utforska och testa sig fram inom området. Han delar också gärna med sig av sin egen resa och hur han integrerar tekniken i sitt företagande och ledarskap, samt betydelsen av det mänskliga och filosofiska i allt detta. För många chefer och ledare handlar det om att börja navigera sig i denna ibland överväldigande värld för att säkra sin konkurrenskraft.

Arash bakgrund
Arash Gilan kom till Sverige som 8-åring från den kurdiska delen av Iran tillsammans med sin syster och mamma. Efter att ha vuxit upp i Hedemora flyttade hans familj till Uppsala, där han har stannat kvar. Med en stark mor som har arbetat inom det sociala området och hans eget intresse för kommunikation och påverkan blev entreprenörskapet vägen för Arash att göra skillnad. Han blev finalist i priset ”Årets Unga VD” vid 26 års ålder och tilldelades ”Årets inspirerande ledarskap” av Great Place to work 2022.

För att själv utvecklas och för att dela med sig till andra startade han 2018 VD-podden, där han intervjuar intressanta ledare och profiler inom olika områden. Gästat har Jan Carlzon, Sara Wimmercrantz, Ebba Busch och Janne Andersson för att nämna några av de drygt 100 gästerna. Podden fyller fem år i höst. Han driver också ett framgångsrikt nyhetsbrev inom AI och har de senaste åren släppt fyra böcker om digitalisering, AI och e-handel: ”Get digital or die trying”, ”Apparnas planet”, ”En djävel på e-handel” och senast, I love AI. Hans debutbok har sålt i drygt 10 000 exemplar, har släppts på engelska och även i Kina.