Detta är en återpublicering.
”Åh! Det här är så himla bra skrivet. Den här personen MÅSTE jag bara få träffa.” Så vill jag känna när jag läst ett cv.
Det svarar rekryteringskonsulten Ulrika Gruffman på frågan om vad som får ett cv att sticka ut från mängden. Men för att det ska säga ”klick” krävs det att ditt cv är välstrukturerat och tydligt. Som rekryterare har man nämligen inte tid att lägga tio minuter på varje cv i den första gallringen.
– I mitt senaste rekryteringsuppdrag fick vi in över 400 ansökningar. För dig som kandidat handlar det dels om att underlätta för rekryteraren och samtidigt ge en härlig läsupplevelse. Nästan som en kontaktannons, men i stället för att känna att den här personen är rätt för mig så vill jag känna att den här personen är rätt för jobbet.
Så skriver du rekryterarens dröm-cv
Sålla och strukturera
Cv:t ska vara tydligt och enkelt att läsa. Kontaktuppgifter och eventuell Linkedin-profil i topp. Huruvida man föredrar foto eller inte är en smaksak, men väljer du en bild ska det vara professionell, inga semesterbilder eller foton på din gulliga katt. Därunder kommer erfarenhet och utbildning, till sist avslutar du med en personprofil där du berättar om dig själv: exempelvis familjesituation, intressen och egenskaper som gör dig lämplig för jobbet. Observera dock att det ska vara kortfattat och relevant för tjänsten. Söker du exempelvis en tjänst som analytiker, behöver du inte ta med en timanställning som barnskötare.
Förenkla för den som läser ditt cv
Förutom att alla erfarenheter ska vara relevanta för tjänsten, bör du också kort beskriva både företaget du jobbat på och vad som ingått i tjänsten. Samma titel kan betyda helt olika saker på olika arbetsplatser. All info ska finnas till hands, tvinga inte rekryteraren att googla för att ta reda på om du har något att komma med – det har de inte tid med.
Skräddarsy
Ha platsannonsen bredvid dig när du författar ditt cv. Stryk under egenskaper och kompetenser som eftersöks och lyft dem genom att ge exempel på prestationer och situationer då du visat prov på dem. Eftersöks en driven person, kan du exempelvis berätta om ett projekt eller initiativ du varit ansvarig för, som fallit väl ut. Utgå alltid, alltid från annonstexten.
Bjud på en härlig läsupplevelse
Att skriva kort kan vara svårt – men gör ditt bästa för att ha en trevlig ton. När du beskriver dig själv, bör du till exempel inte bli för personlig och berätta din livshistoria. ”Jag bor med min sambo och två barn i staden X, där jag ägnar stor del av min tid på att putsa på min Chevrolet 69 och träna löpning. Hittills har jag lyckats ta mig fem mil, nästa mål är tio.”, räcker gott. Det är kort och koncist, personligt och ger ett intryck av vad du gillar och dina drivkrafter (att du exempelvis är en sådan som gillar att jobba mot mål, i det här fallet).
Skippa flosklerna
Undvik att rada upp egenskaper av typen ”jag är positiv, driven och gillar att ha många bollar i luften”, det blir lätt klyschigt. Ge istället konkreta exempel på när du visat upp de här egenskaperna och presterat bra.
Ta din omgivning till hjälp
Använd kollegor (eller tidigare kollegor om du inte vill skylta med att du är på väg bort), familj och vänner för att få input. Inte bara när det gäller det rent språkliga med stavning och ton, de kan också hjälpa dig att identifiera dina styrkor och svagheter – och komma med bra exempel på när du visat dem. På så vis blir det inte bara din subjektiva upplevelse av dig själv, du kan skapa ytterligare trovärdighet genom att skriva: ”de som känner mig bäst brukar säga att jag är …” eller ”av mina kollegor beskrivs jag ofta som …”