Knäck hållbarhetsnöten – och vinn 25 000 kronor
6 Okt 2015 kl: 00:00

Knäck hållbarhetsnöten – och vinn 25 000 kronor

För sjätte gången anordnas hållbarhetstävlingen Sustainergies Cup av den ideella föreningen med samma namn. Tillsammans med ett par arbetsgivare i tungviktarklassen efterlyser man nu smarta lösningar från studenter som brinner för hållbarhetsfrågor.

Sustainergies: ”Studenter törstar efter verkliga projekt.”

Det rör sig om lastbils- och busstillverkaren Scania, förpackningsutvecklarna BillerudKorsnäs och myndigheten Trafikverket.

De tre aktörerna står för varsin uppgift:

Scania behöver hjälp med att ta fram lösningar för smarta transporter. Genom att identifiera vilka hållbarhetsproblem som finns i dag och föreslå möjliga samarbetspartners kan du som student hjälpa till.

– Vi vill bli inspirerade av deras idéer om hållbara transportlösningar i sina egna städer, säger Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.

BillerudKorsnäs vill ha kreativa, hållbara visioner kring hur vi köper och förpackar vår mat om 50 år. Perfekt för dig som gillar att tänka lite längre fram och spåna kring alla möjliga typer av scenarion och lösningar, med andra ord.

– Vi vill inspirera studenter att tänka utanför de vanliga ramarna och därför sätter vi tidshorisonten långt fram. Risken med utvecklingsarbete är annars att det styrs för mycket av ”här och nu”, säger Henrik Essén, kommunikations- och hållbarhetschef på BillerudKorsnäs.

Trafikverket har tittat närmare på begreppet ”nudging” och vad vi kan göra för att påverka allmänheten att välja mer klimatsmarta transportmetoder. Nudging syftar till att påverka i valsituationer utan att ta bort ”fel” val eller förändra andra omständigheter. Något för den som gillar att studera oss människor och vad som får oss att göra vissa val i specifika situationer.

– Vi söker idéer som verkligen hjälper oss att tänka nytt. Samtidigt får fler lära känna Trafikverket och upptäcka vår viktiga roll i samhällsutvecklingen. De studenter som tävlar idag kan vara medarbetare och beslutsfattare imorgon, säger Karin Östman, HR strateg och projektkoordinator på Trafikverket.

Simon Werbart Flato, verksamhetschef på Sustainergies, tycker att årets partners är modiga.

– Både för att de vill bli ännu bättre på hållbarhet med hjälp av studenters goda idéer och för att de vågar ställa betydelsefulla frågor i tävlingen. Det som är gemensamt för alla tre är att de utgår från sin roll i samhället och söker idéer på områden där de kan ha störst positiv effekt.

Fördjupning: Hållbara medarbetare sökes.

Oavsett vilken av arbetsgivarna du väljer kan din idé belönas med 25 000 kronor och ett nätverk som kan visa sig ovärderligt för framtiden. För att läsa mer om Sustainergies Cup, titta på tidigare års vinnarprojekt och anmäla dig – följ länken!