Så tänker du fram mer tid
22 Jan 2014 kl: 00:00

Så tänker du fram mer tid

Önskar du att tomten hade givit dig tid istället för strumpor i julklapp? I sin artikel ”Make time for the work that matters” Julian Birkinshaw och Jordan Cohen att det kan bli verklighet om du analyserar vilka uppgifter som verkligen är viktiga.

Här är Birkinshaw och Cohens´ fyra steg till en swimmingpool av tid.

1. Identifiera. Skriv ner vad du gör på en dag och identifiera vilka arbets­uppgifter som är viktiga, respektive mindre viktiga för dig och företaget. Markera uppgifterna med lågt värde.

2. Bestäm. Bestäm vilka av arbets­upp­gifterna med lågt värde som:

– kan läggas ner helt utan negativa konsekvenser,
– kan delegeras utan större ansträngning,
– behöver struktureras om.

3. Delegera. Att delegera är ofta den största utmaningen men belöningen, om den fungerar, är just mer tid.

4. Planera. Sista steget är att planera vad du ska göra med tiden du just har vunnit. Skriv ner två eller tre saker som du borde göra men inte gör i dag.

 

Källa: Tidningen chef, forskningsartikeln publicerad i Harvard Business Review.