Drygt 4 av 10 personer läser sin jobb-mail en eller flera gånger varje dag när de är lediga, visar en undersökning från Novus. Samma undersökning visar att anledningen till att vi läser mailen är för att skapa kontroll över vår arbetssituation. Men hur svårt kan det egentligen vara att släppa arbetet när du går på semester? Du kanske tycker att en liten koll av mailen inte är någon stor grej, men hela poängen med att vara ledig är ju att du ska släppa taget om arbetet.
Men att koppla ner är inte så enkelt som du kanske tror. Visserligen beror det på vilken typ av tjänst du har och hur du är som person, men mycket handlar om mindset. Redan innan semestern bör du bestämma dig för att ta dig friheten att släppa jobbet, koppla ner och bara koppla av. Att ständigt vara uppkopplad och tillgänglig gör dig mer stressad då kroppen och hjärnan inte får tid för återhämtning, oavsett om det är jobbrelaterat eller inte.
Stäng av mail-notifikationer och push-funktioner
Ett pling i telefonen gör att du har svårt att låta bli att kolla. Radera mail-appen eller stäng åtminstone av notifikationer och push-funktioner.
Lämna telefonen hemma
Våga lämna telefonen hemma när du åker till mormor på jullunch. Våga vara närvarande och spendera off-screen tid med dina nära och kära.
Sätt tydliga gränser
Om du verkligen känner att du behöver jobba, boka i så fall in fasta tider istället för att småjobba hela tiden. Du kan till exempel välja en timme två kvällar i veckan då du går igenom det du måste för att sedan släppa det helt.
Enligt rekommendationer bör du försöka vara nedkopplad minst en vecka, två gånger om året. Även om du är en person som är bra på att hantera stress så tar uppkoppling och tillgänglighet tid från mycket annat. Att lära dig att slappna av ger dig tid att filosofera och reflektera, något som istället kommer att ge dig en mer kreativ start på nästa år. Så passa på att njuta av jul och nyår och att umgås med familj och vänner.