Föregående Nästa

Vilka digitala HR-trender ser vi inför 2020?

Vilka digitala HR-trender ser vi inför 2020?
15 november

Huvudansvarig för Service Design på Wise Group och Interim Head of Product på Edge, har identifierat 5 trender inom HR som han anser kommer vara betydande under det kommande året 2020.

Annons

Designfokus

Niclas Giertz, Huvudansvarig för Service Design på Wise Group och Interim Head of Product på Edge.

Det kommer inte längre att accepteras att designupplevelsen i medarbetarens digitala miljöer på arbetsplatsen är sämre än de som man använder privat. Testa själv hur det är ställt idag genom att fråga vilka appar eller webbsidor dina kollegor tycker är bäst just nu. Hur ofta får du svaret att det är någon de använder på jobbet? Aldrig! Design kommer att bli en ännu viktigare faktor framåt i slaget om medarbetarna.

Personalisering

Medarbetarna förväntar sig att företaget ser dem som en individ med unika behov och att de får unika skräddarsydda digitala upplevelser med det som utgångspunkt.

HR on the go

Gig-ekonomin och flexibla arbetsplatser kommer att ställa ännu större krav på att alla medarbetare ska kunna nå sina digitala arbetsverktyg från vilken enhet som helst. Både privata och de man fått av arbetsgivaren. Att behöva dra runt på ”släpbara” företagsdatorer med ryggskott som resultat kommer snart inte att vara accepterat av någon.

Reboarding

2019 pratades det mycket om pre- och onboarding. 2020 kommer även begreppet reboarding att börja användas mer frekvent och i ett större perspektiv än bara att ta hand om personer som kommer tillbaka från en längre frånvaro som exempelvis föräldraledighet. Hur kan vi se till att ständigt hålla alla medarbetare i en organisation uppdaterade kring viktiga gemensamma områden? Hur kan vi få dem att nå samma höga engagemang som när de var nyanställda? Tänk på det som processerna och digitala verktygen som behövs när första ”nya jobbet förälskelsen” lagt sig. Det som får gnistan att tända på nytt!

Förändrat köpbeteende

Vårt privata köpbeteende flyttas mer och mer över till B2B och fler inköpare av digitala HR-produkter kommer ställa krav på att enkelt kunna hitta, köpa och själva installera de produkter som är relevanta just nu och behöver köpas in. Alla som någon gång varit HR-chef vet hur tröttsamt det är att få flera samtal om dagen från säljare som vill övertyga om att just deras produkt är bäst – ofta helt utan relevans för var jag som HR-chef har mina behov just nu.

 

Läs också om de viktigaste processerna att digitalisera inom HR!

Publicerad 15 november
Föregående Nästa