Annons
Föregående Nästa

Här är sporterna som vässar din hjärna

Här är sporterna som vässar din hjärna
08 mars 2016

Orientera, sparka eller dansa din hjärna i form - vi listar 7 sporter som hjälper dig.

Annons

Att motion är bra för kroppen finns det ingen tvekan om, men att motion också är en utav de bästa medicinerna för hjärnan finns det mindre vetskap kring. Det är inte förrän på senare tid som forskare har kunnat förklara hur det kommer sig att träning får hjärnan att arbeta bättre. Men, vilka sporter bör man då utöva för att träna hjärnan på bästa möjliga sätt samtidigt? Vilka sporter blir man egentligen smartast av? Här är en fingervisning:

1. Orientering

Förutom att jogga, springa eller promenera i frisk miljö måste du hela tiden tänka logiskt och aktivera hjärnan för att läsa kartan. Snöra på dig joggingskorna och grabba tag i kartan så ska du se att du får upp både puls och hjärnjympa.

Läs också: Sjukaste sakerna vi vill ha friskvårdsbidrag för.

2. Curling

Även kallat schack på is. Här handlar det om taktik och precision då du förutom att röra kroppen måste kunna hantera den tekniska svårigheten att placera stenen där man önskar. Först måste du ”läsa isen”, för att sedan tillsammans med dina lagkamrater lägga upp en taktik som funkar.

3. Klättring

Här har vi problemlösning på hög nivå. Klättring är en sport som kräver både fysisk och psykisk styrka, fingertoppskänsla och målmedveten inställning. Du måste kunna ta snabba beslut, pressa kroppen och övervinna rädslan för höjder. Träningen ger både styrka, koordination och balans.

4. Yoga

Precis som att yoga betyder ”att förena” så förenas både kropp, själ och sinne i den här sporten. Med hjälp av andningsövningar kan du lugna ditt nervsystem, öka energinivån och bli mer fokuserad och närvarande. Yoga har även en läkande effekt på hjärnan, samtidigt som du utövar både styrka och balans.

5. Dans

Stressminskning, förbättring av minnet, bättre inlärning och minskad smärta. Det är bevisat att dansen är otroligt bra för både hjärna och kropp. Studier har till exempel visat att personer med depression och ångest kan må bättre med hjälp av dans, samt att dansen kan användas för att förebygga demens.

6. Kampsporter

Här krävs det en förmåga att förstå din motståndare, och samtidigt bli medveten om vad din kropp kan göra. Du måste kunna ta snabba beslut över din kropp och dina rörelser, och samtidigt psykologiskt förstå motståndarens nästa steg.

7. Hästpolo

Förutom den viktiga delen att kunna samarbeta med sina lagkamrater, måste du också kunna samverka med ett djur. Här gäller både ridning, teamwork och spelteknik. Med andra ord måste du verkligen kunna ha ”många bollar i luften” när du spelar hästpolo.

Lycke Ramel
Publicerad 08 mars 2016
Föregående Nästa