Fokusera på relevant erfarenhet
Kandidater faller ofta i fällan att försöka berätta allt på en och samma gång. När du listar dina arbetsuppgifter, fokusera på att framhäva dina mest relevanta erfarenheter först. Fundera på vilka delar av ditt nuvarande jobb som är mest överförbara till den position du söker och prioritera dem i ditt CV. De två första punkterna eller raderna i ett stycke bör markera dina största prestationer och relevanta erfarenheter. En bra tumregel är att använda statistik på tidigare prestationer om du kan, eller beskriva resultat du uppnått så tidigt som möjligt i ditt CV. Inkludera även personliga erfarenheter du har utnyttjat för att uppnå just dessa resultat. På så vis, kommer den första delen av ditt CV ge rekryteraren en överblick av vad du har att erbjuda.
Skräddarsy ditt CV och håll det kort
Ge rekryteraren en överblick och hjälp dem förstå varför dina tidigare erfarenheter är viktiga, men håll det kort. Ditt CV bör vara max två sidor och ju mer information du inkluderar desto större risk finns det att arbetsgivaren inte läser hela ansökan och därmed missar relevant information. Ett tips är att försöka summera ditt ansvar från varje roll på mindre än fyra rader och använda punktlistor för att beskriva prestationer, resultat och specifika arbetsuppgifter. Kom ihåg att det är bättre att du ger rekryteraren en tydlig överblick snarare än att gå in på detaljer.
Strukturera ditt CV
Rekryterare spenderar ungefär 30 sekunder på att skanna igenom ditt CV för att bedöma om du är en bra kandidat. Därför är det viktigt att fånga rekryterarens uppmärksamhet så tidigt som möjligt och skapa ett lättläst CV. Hjälp rekryteraren att snabbt och enkelt hitta de relevanta delarna av ditt CV genom att använda tydligt markerade rubriker och ett neutralt typsnitt. Några exempel på neutrala typsnitt är bland annat Arial, Helvetica eller Calibri. För att skapa ett luftigt och välstrukturerat CV är det även viktigt att låta marginalerna på din ansökan vara normalstora och att du använder punktlistor för att dela upp texten.
Inkludera rätt sökord i ditt CV
Rekryterare använder sig ofta av olika programvaror som skannar igenom ansökningar efter specifika nyckelord som anses viktiga för den roll du söker.
Det kan till exempel vara kompetenser, personliga egenskaper eller erfarenheter. Ett tips är att noga kolla igenom jobbannonsen för att få en bättre förståelse av den kompetens som efterfrågas inom just denna roll. Genom att inkludera dessa sökord i ditt CV och personliga brev ökar du därmed dina chanser att bli utvald till en anställningsintervju.
Designa ditt CV
Rekryterare spenderar otaliga timmar om dygnet med att gå igenom olika ansökningar, och oftast ser de ganska likadana ut – ett svart och vitt papper skrivet i Word. Med rätt design och struktur blir din ansökan lättläst och fångar enkelt rekryterarens uppmärksamhet. Vill du designa ett snyggt CV finns det flera CV exempel och mallar att hitta inspiration från.