Kom igång med digitalt entreprenörskap: Google Shopping
Din livsstil 4 Mar 2022 kl: 09:53

Kom igång med digitalt entreprenörskap: Google Shopping

Dags att starta företag? Som digital entreprenör är det lätt att komma igång med marknadsföringen själv. Shortcut har kikat närmare på ett av verktygen som finns tillgängliga för dig som är en digital entreprenör.

Google Shopping har blivit en av Googles mest populära marknadsföringskanaler inom betald klickannosering (“PPC ads”). Numera utgör Google Shopping mer än 65% av Googles totala intäkter från klickbaserade annonser.

Google Shopping är även en utmärkt marknadsföringskanal för exempelvis nystartade företag och entreprenörer som vill komma igång med att sälja produkter online. Tjänsten är för det första effektivt att använda i marknadsföringssyfte. Dessutom är Google Shopping enkelt att komma igång med för entreprenörer som kanske inte har så mycket erfarenhet av digitalt entreprenörskap.

Men vad är Google shopping och varför har det blivit en så populär annonseringskanal?

Google Shopping är en marknadsföringskanal där e-handelsföretag har möjlighet att exponera sina produkter antingen via Googles produktportal eller som betalda produktannonser som visas intill sökresultaten i Googles sökmotor.

Genom att använda Google Shopping har du alltså möjlighet att få ditt företags produkter att synas dels via produktannonser, som visas intill sökresultaten i Googles sökmotor så väl som i Google Shoppings portal.

I exemplet nedan görs en sökning i Googles sökmotor för “tennisracket barn”. Annonserna visas i det här fallet till höger i sökresultaten.

För personer som väljer att söka och jämföra priser och andra produktattribut eller alternativ på marknaden via Google Shoppings produktportal ser det istället ut så här.

Produktportalen visas under menyvalet “Shopping” under sökfältet i Googles sökmotor. I portalen kan intressenter filtrera på pris, märke och andra produktattribut. När någon klickar på en produkt så skickas de direkt till annonsörens produktsida.

För att e-handlare ska kunna använda sig av Google Shopping krävs dels att man ansluter sig till Google Merchant Center. Här anges produktdata och produktattribut såsom priser, färger, format etc. enligt en särskild struktur.

Dessutom måste man skapa ett annonskonto i Google Adwords. Det är via Adwords som annonsörer kan hantera exempelvis kampanjer och kontrollera kostnad och budget för sina annonser.

Har du aldrig betalat för marknadsföring via Google måste du alltså först skapa ett konto i Google Adwords. Därefter ska du skapa ett konto i Merchant Center och koppla samman Merchant-kontot med ditt konto i Adwords. (Detta kan enkel göras via inställningarna i Google Merchant Center under “Google Adwords”.)

Läs in produktdata i Google
För att Google ska kunna visa dina produktbilder, priser och annan produktinformation krävs att Google får tillgång till data på ett strukturerat vis.

Du måste därför ge Google information om din e-handels “produktfeed” avseende de produkter som du vill marknadsföra via Google i Merchant Center. Detta kan göras genom att läsa in en fil eller en lista och kan bestå av exempelvis en textfil eller XML-fil. För små e-handelsföretag som enbart har ett fåtal produkter i sitt sortiment kan man även ladda upp enskilda artiklar i Google Merchant Center.

Det finns i övrigt två sätt för att ange “produkt-feed”. Antingen kan man sköta detta manuellt men större e-handelsföretag väljer desto oftare att automatisera sin “produkt-feed”. För den som vill testa Google Shopping för ett fåtal produkter kan det vara att föredra att använda den manuella inläsningsmetoden.

Den manuella inläsningsmetoden innebär att du via ett Google sheet anger produktdata som efterfrågas av Google. Det kan vara produktnamn, pris, produktbeskrivning och annan nödvändig information för att dina produkter ska kunna visas som annonser och i Google shoppings produktportal.

För e-handlare med större sortiment är det dock smidigare att använda sig av en automatisk inläsningsmetod som är kopplad till Google.

Då kan Google regelbundet få information om exempelvis tillgängligheten på dina produkter och information om uppdateringar som du gör i ditt sortiment. Många av de internationellt stora e-handelsplattformar som förekommer på marknaden därav exempelvis WooCommerce, är uppsatta för att kunna kopplas samman med Google.

I vissa fall kan det vara betydligt knepigare att automatisera produktfeeden. För e-handelssystem som inte är förkonfigurerade för att dela information med Google krävs vanligen att en professionella utvecklare kopplar produktflödet till Google.

Varför ska man använda Google Shopping?

Det finns flera fördelar med att använda Google Shopping. Här nedan finner du några av de främsta argumenten.

30% högre konverteringsgrad: Undersökningar som utförts av Merkle visar på att Google Shopping ger i snitt 17- 30% högre konverteringsgrad i jämförelse med icke-brandade textannonser (beroende på enhet som används vid sökning i fråga).
Höga sökvolymer: Undersökningar som gjorts på den amerikanska marknaden visar på att ca. 80% av alla konsumenter söker information på internet innan de fattar köpbeslut. Google utgör utan tvekan den största sökmotorn i världen med nära 100 miljarder sökningar i månaden. Sannolikheten att du ska nå fler sökande via Google Shopping kan vara större än med jämförbara kanaler.
Fler klick: Marknadsföring via Google är en bra metod för att få besökare till din webbutik som aktivt visar intresse för dina produkter. Förvisso väljer generellt sett ca. 80% av alla som söker på internet att istället klicka på de organiska sökresultaten som visas under annonserna (som ligger högst upp). Men annonser via Google shopping har desto större potential att nå personer med faktisk köpintention.

Personer som söker på exempelvis “tennisskor dam” vill i större utsträckning köpa tennisskor för damer än personer som söker på något fullkomligt icke-kommersiellt (“hur många finlandssvenskar finns i sverige?”)

Det är givetvis mer sannolikt att personer med intentionen att köpa en viss produkt klickar på din produktannons än personer som söker på internet utan tydliga motiv. Framgångsrika annonsörer som använder Google shopping är dessutom skickliga på att optimera bilder, texter och priser som visas i annonser. Av den anledningen kan Google Shopping ha en relativt hög inverkan på e-handlares konverteringsgrad.

Går att använda gratis (på den amerikanska marknaden)
En mer eller mindre uppenbar fördel är att du kan använda Google Shopping som en extrakanal för att marknadsföra dina produkter utan att behöva betala. I Googles Shoppings produktportal kan du alltså få klick som inte kostar dig något. Google shopping kan endbart användas gratis på den amerikanska marknaden än så länge men detta kommer med stor sannolikhet att utökas till fler marknader framöver.

Text: Jacob Bartoletti