Värdefull update
20 Jan 2016 kl: 00:00

Värdefull update

Värderingar styr mot framgång

De arbetsgivare som lyckas få ­kultur och värderingar att genomsyra verksamheten och påverka beslutsfattande är mer lönsamma och har högre tillväxt. Och organisationer med mindre byråkrati och mer av ett passionerat ledarskap är de som har en starkare företagskultur. Detta visar en studie som har genomförts bland svenska företag för andra året i rad.

– Vi kan visa på att organisationer som siktar mot ett högre syfte, ett ”why”, har bättre förutsättningar i dagens näringsliv. De får en starkare företagskultur och har lättare för att både rekrytera talanger och skapa riktigt nöjda kunder.

Det säger Sebastian Wettemark, vd för konsultorganisationen Wildfire som har genomfört studien tillsammans med forskare från Psykologiska institutionen vid Stockholms universitet. Över 400 ledare, med befattningar som vd och HR-chef inom olika branscher, har medverkat i årets undersökning.

Läs också: Så kartläggs våra innersta drivkrafter.

Värdefulla siffror
Create your own infographics

Här är de mest hållbara företagen

The Body Shop och Ikea i topp – och Ryanair och Svenska Postkodlotteriet i botten. Så ser det ut när svenska folket rankar vilka företag de upplever som mest hållbara.

I Hållbarhetsbarometern 2015 har 6 000 svenskar intervjuats om hur de bedömer hållbarheten hos 80 av de största och mest kända konsumentföretagen.

– Resultaten visar att detaljhandelsföretagen är de som upplevs starkast avseende hållbarhet. Vi svenskar ger genomgående högre betyg gällande hållbarhet till de lokala och nationella företagen, snarare än de internationella, säger Tony Apéria, varumärkes- och anseendeforskare vid Stockholm Business School som är ansvarig för Hållbarhets­barometern.

I hållbarhetsbegreppet ingår bland annat att företagen har schyssta arbetsvillkor, bidrar till att skapa sysselsättning, visar ett aktivt samhällsansvar och verkar för jämlikhet och mångfald.

Läs också: ”Svenskar extremt individualistiska.”

Företagen som upplevs vara bäst på hållbarhet:
1. The Body Shop
2. Ikea
3. Volvo Cars
4. Lantmännen
5. Ica
6. Apoteket
7. Systembolaget
8. Electrolux
9. Clas Ohlson
10. Valio

…och de här företagen upplevs vara mindre hållbara:
1. Ryanair
2. Svenska Postkodlotteriet
3. Tre
4. Telenor
5. Media Markt
6. Nestlé
7. Norwegian
8. McDonald’s
9. Facebook
10. Coca-Cola

Läs också: Breakit-grundarna utmanar mediejättarna.

Värderingarna som toppar på jobbet

Önskade värderingar på arbetsplatsen
1. Anställdas hälsa
2. Humor och glädje
3. Erkännande av anställda
4. Lagarbete
5. Ansvar
6. Balans hem/arbete
7. Ekonomisk stabilitet
8. Engagemang
9. Anpassningsbarhet
10. Kvalitet

vs.

Värderingar som präglar arbetsplatsen
1. Lagarbete
2. Kostnadsjakt
3. Ansvar
4. Resultatinriktat
5. Humor och glädje
6. Hierarki
7. Engagemang
8. Samarbete
9. Förvirring
10. Kortsiktighet

Källa: Sverigestudien 2014 som har besvarats av 1 000 personer. Studien är ett initiativ från Preera, Skandia och Volvokoncernen.

Så hittar du jobbet som passar dina värderingar

1. Rannsaka dig själv
Fundera ordentligt kring vilka som faktiskt är dina viktigaste värderingar och drivkrafter i karriären, och gör en lista över dessa. Det kan till exempel vara trygghet, glädje, bra förmåner, att göra skillnad, ha inflytande och så vidare. Googla för inspiration!

2. Anpassa ansökan
Läs på om arbetsgivarens värderingar på deras webbsajt eller Linkedin-sida. Anpassa sedan din ansökan genom att ge konkreta exempel på hur du matchar deras värderingar. Var även beredd på att berätta mer om detta på intervjun.

3. Gräv djupare
För att ta reda på hur arbetsgivaren lever upp till sina värderingar kan du ställa frågor kring detta på intervjun. Om de till exempel säger att de jobbar för mångfald – fråga hur fördelningen mellan olika kön och etniciteter ser ut bland medarbetarna och på ledande positioner.

4. Välj med omsorg
Om du tycker att dina värderingar är väldigt viktiga bör du överväga att tacka nej till – eller inte ens söka – jobb hos arbetsgivare som inte matchar dina värderingar. Annars riskerar du att vantrivas och vilja byta jobb snart igen.