Breakit-grundarna om att bryta ny mediemark
30 Dec 2015 kl: 00:00

Breakit-grundarna om att bryta ny mediemark

Det är fredag eftermiddag på Breakits redaktion på Östermalm i Stockholm. Fredagsmötet, där glassätande varvats med spånande kring artikelidéer, har precis avslutats.

– Vi har en del att jobba ikapp. Två av oss var sjuka i början av veckan och det påverkar väldigt mycket när man bara är fem personer totalt, konstaterar Olle Aronsson.

”Om du vill bli rik startar du inte en nyhetssajt, då väljer du något­ säkrare – typ sophämtningsbranschen”

Förmodligen blir det helgjobb för honom eller kompanjonen Stefan Lundell, eller för båda två. Som entreprenörer sedan knappt ett år tillbaka har de hunnit se både fram- och baksidorna med att driva en startup. Men att lägga mycket tid på jobbet har de inga större problem med.

– Om du frågar våra gamla kollegor på Dagens industri skulle de nog säga att vi gjorde ett bra jobb och la ner mycket engagemang där. Men vi gör nog 100 procent mer nu. Du blir mer ”committad” när du jobbar för din egen skull, hur klyschigt det än låter, säger Stefan.

– Och journalistiken blir mycket bättre av att vi själva är entreprenörer. Eftersom vi skriver om entreprenörer kan vi se det ur ett helt annat perspektiv nu. Jag lärde mig massor om näringslivet och företagande under mina tre år på Di, men det är inte ens i närheten av hur mycket jag lärt mig under de här månaderna med Breakit, säger Olle.

Breakit-grundarna listar:
Årets hetaste tech- och startupnyheter

Sedan Breakit lanserades i mars i år har den hunnit bli en självklar go-to-sajt för den som vill läsa nyheter om techbolag och startups på svenska. Men Olle och Stefans entreprenörsresa började egentligen långt tidigare än när Breakit-planerna kom på tal. Närmare bestämt sommaren 2013, då de satt i Stefans trädgård och kom på idén att starta en podcast.

– Som reportrar på Di bevakade vi riskkapitalbranschen och den digitala sektorn, men vi skrev mest om den traditionella industrin. Vi kände att vi missade mycket kring tech- och startupsektorn, som växte väldigt snabbt, och kom på att vi borde göra en podcast för att Di.se skulle täcka området bättre och nå ut till en ny publik, berättar Stefan.

Arbetsgivaren nappade på förslaget och under hösten lanserades Digitalpodden med Olle och Stefan som programledare. Konceptet blev en omedelbar succé med tiotusentals lyssnare varje avsnitt, varav merparten inte läste Di.se annars.

sc_breakit2
Foto: Christian Gustavsson.

”Vi har en humanistisk värdegrund och tror på att människan kan förändra”

För att bygga vidare på målgruppen som Digitalpodden lyckats nå startade Stefan artikel­serien Entreprenörsresan under hösten 2014. Tanken var att kombinera journalistik och affärsutveckling, och inom 100 dagar skulle Stefan ta fram en medieprodukt som skulle hålla kommersiellt. För att göra projektet så verklighetstroget som möjligt flyttade han in på Sup 46, ett kontorshotell i Stockholm som rymmer ett 40-tal startups. Under ett par månaders tid utvecklade han sin idé med hjälp av feedback och tips från både entreprenörer och Di:s läsare. I början av december var det dags att pitcha idén för tidningens ledning.

– Kort sagt var idén att jag och Olle skulle starta en nyhetssajt i samma nisch som Digitalpodden. Di fick gärna vara med som delägare, men för att lyckas med den här typen av medieprojekt var – och är – vi övertygade om att vi måste göra det som fristående entreprenörer, säger Stefan, och fortsätter:

– Di:s ledning tyckte att idén var jättebra, men hade en avgörande invändning; de ville att vi skulle driva projektet som anställda på Di och att de skulle äga sajten. Då sa vi upp oss. Det var egentligen inte så mycket diskuterande fram och tillbaka – vi var klara på vår sak, och de på sin.

Vad gjorde att ni trodde så starkt på idén?

– En mängd olika saker. Techbolag, startups och det digitala inom näringslivet växer snabbt och det finns ett stort intresse för det. Utomlands finns sajter som är nischade på området, men i Sverige hade ingen tagit ett ordentligt journalistiskt grepp om det ännu. Stefan har lång erfarenhet om att dra fram egna nyheter och många kontakter inom branschen, och vi visste att vi kunde ta med oss det och använda även om det inte var på Di:s plattform, säger Olle.

Stefan flikar in:

– Di:s ledning försökte skrämmas lite, de sa till mig att ”du är så förälskad i det här med entreprenörskap nu, men Di är så pass stora – när ni kliver utanför huset och ska försöka göra det här blir det inte samma sak.”

På luciadagen 2014 lämnade Olle och Stefan in sina avskedsansökningar. I den sista artikeln om Entreprenörsresan beskriver Stefan hur tårarna nästan bröt fram när han sa upp sig från sin arbetsplats sedan 15 år tillbaka.

– Jag älskade verkligen att jobba på Di, det ska sägas. Men jag har fasen inte längtat tillbaka en enda gång ­sedan jag slutade. Har du gjort det, Olle?

– Nej, inte jag heller. För mig har det nog att göra med att jag är en besserwisser och vill bestämma mycket själv. Det hade tagit mig så lång tid att avancera inom medie­företagens chefsnivåer, så jag är rädd att jag hade hunnit bli bitter medan jag bara var tvungen att göra vad andra sa åt mig. I mediebranschen har arbetsgivaren väldigt stor makt, så på något sätt var det skönt att kunna visa att de inte bestämmer över mig.

sc_breakit3
Foto: Christian Gustavsson.

”Det är många som har kontaktat oss och sagt att vi gärna får höra av oss om vi behöver pengar”

Vilka andra värderingar driver er i karriären?

– Definitivt inte pengar i alla fall. Om du vill bli rik startar du inte en nyhetssajt, då väljer du något säkrare – typ sophämtningsbranschen, säger Stefan. Men jag har ett slags storhetsvansinne och vill bygga upp något stort. Jag har haft hundratals affärsidéer genom åren, men alltid låtit journalistiken gå före entreprenörsdrömmarna. Därför är det naturligtvis jättekul att kunna kombinera de två sakerna.

Att bygga något innovativt och nyskapande som har betydelse är andra gemensamma drivkrafter hos båda.

– Vi har en humanistisk värdegrund och tror på att människan kan förändra. Det är ingen slump att vi inte bara skriver hårda finansnyheter eller bara intervjuar personer som tjänat massa pengar. Vi vill lyfta fram ­personer och deras innovativa idéer, säger Olle.

Numera råder inga tvivel om att Olle och Stefan har slagit sig in på en intressant marknad. När idén pitchades för Di gav de projektet två år att visa plusresultat – något som Breakit gör på månadsbasis sedan oktober.

– Det går verkligen över förväntan. Vi har inte tagit in ytterligare riskkapital efter de 3,5 miljoner vi tog in när vi startade. Men det är många som har kontaktat oss och sagt att vi gärna får höra av oss om vi behöver pengar. Senast i dag fick vi mejl från en investerare som grämde sig över att hen inte fick gå in med kapital i Breakit, berättar Stefan.

I pitchen sattes även målet att inom två år nå 100 000 unika besökare i veckan. Efter drygt ett halvår var siffran redan uppe i 45 000.

– När vi satte upp målet var det defensivt med tanke på att vi skulle få trafik via Di.se. Det målet har ändå levt kvar, trots att det är betydligt mer aggressivt att klara på egen hand. Men vi nådde 45 000 betydligt snabbare än vi trodde, konstaterar Stefan.

Breakit
Foto: Christian Gustavsson.

”Det känns grymt bra att kunna stå upp mot de stora mediehusen och visa att det även går att lyckas utan enorma ­resurser”

Att nyheter om tech- och startupvärlden är efter­frågade märks även på flera andra sätt. Breakit citeras jämt och ständigt av andra medier, och de har inlett flera samarbeten. Ett annat tydligt tecken är att Di själva ­lanserade en konkurrent till Breakit i maj; Di Digital.

– Det är kul att ha provocerat fram en ny sajt. För de hade ju aldrig startat den om inte vi hade hoppat av och dragit igång Breakit. Som journalist tycker jag att det är jättebra eftersom konkurrensen vässar mediemark­naden, säger Olle, och Stefan instämmer:

– Vi har inga hard feelings mot Di. Det är en match mot dem varje dag och målet är att vi ska vara bäst – och nio av tio dagar är vi det. De som jobbar där är jätte­duktiga, men vi är bättre.

Vilka planer har ni för Breakits framtid?

– I höstas köpte vi den engelskspråkiga sajten Swedish Startup Space. Planen är att göra en systersajt till Breakit inom några månader, så att de som vill läsa om svenska startups ska kunna göra det på engelska också. Dels för att det finns ett stort intresse utomlands, men även för att många inom branschen är engelsktalande, säger Olle.

Rörlig bild är ett annat område de har många idéer om, liksom event.

– Där har vi redan kommit igång och haft flera event ihop med samarbetspartners. Till exempel ett nu i november tillsammans med analyshuset Redeye, där vi matchade ihop spännande entreprenörer med investerare, berättar Stefan.

Alla planer är en del i strävan mot Breakits stora mål; att bli Europas bästa techsajt.

– Vi är redan nyhetsledande i Sverige på området, ­antalet besökare växer och vi går med vinst. Det snackas mycket om att det inte går att tjäna pengar på egna ny­heter i dag, men vi är ett motbevis på det, menar Olle. Det känns grymt bra att kunna stå upp mot de stora mediehusen och visa att det även går att lyckas utan enorma ­resurser – så länge bra journalistik står i fokus.

Stefan Lundell

Ålder: 43.
Gör: Med­grundare och innehållschef på Breakit.
Bakgrund i korthet: Pluggade medielinjen på Ljungskile folkhögskola. Därefter jobbat på bland annat Svenska Dagbladet, Tidningen Vision och som frilansjournalist. Började på Dagens ­industri år 2000 och hann under sina 15 år där vara affärsreporter, nyhetschef och utrikeskorrespondent.
Följ Stefan: @stefanlundell på Twitter.

Olle Aronsson

Ålder: 29.
Gör: Med­grundare och produktchef på Breakit.
Bakgrund i korthet: Gick journa­listutbildningen på JMG vid Göteborgs universitet. Arbetade som nyhetsreporter, med fokus på teknik och börsen, på Dagens industri från år 2011 fram till ­grundandet av Breakit i början av 2015.
Följ Olle: @ollearonsson på Twitter.