10 Jun 2014 kl: 00:00

Arla siktar på att bli störst globalt

Caroline Goldberg inledde sin Arla-karriär genom företagets Future Fifteen Graduate Programme.
 
Berätta om traineeprogrammet!
– Det är ett tvåårigt traineeprogram, vars syfte är att odla framtidens ledare inom Arla-koncernen och att ge en holistisk förståelse av företaget och den globala marknaden vi agerar på. Jag hade under min traineeperiod tre rotationer i tre olika länder. Först jobbade jag med marknadsstrategi i Sverige, åkte sedan till Tyskland för att jobba mer produktnära på marknadsavdelningen där, för att sedan flytta vidare till Danmark där jag jobbade med affärsutveckling för våra internationella marknader.
 
Och sen dök det upp en ny utmaning i Danmark?
– Ja, efter min avslutade traineeperiod blev jag erbjuden en fast tjänst inom affärsutveckling med fokus på strategier, fusioner och uppköp av nya företag. Efter några månader på den tjänsten började jag arbeta mot den kinesiska marknaden och var med och tog fram ett business case för att investera i ett joint venture i Kina. Syftet var att möjliggöra en mångdubbling av exporten av europeisk mjölk och att bidra till stärkt livsmedelssäkerhet i Kina genom inrättandet av ett särskilt centrum för teknik och kvalitet.
 
Och projektet realiserades?
– Ja, efter ett antal månaders intensivt arbete accepterades förslaget om denna miljardinvestering av Arlas styrelse. Denna satsning innebär att vi tillsammans med Kinas största livsmedelsföretag COFCO blivit delägare i det kinesiska mejeriföretaget Mengniu. För att kunna leverera på den här investeringen har vi byggt upp en organisation från grunden, med cirka tio personer i Danmark och ytterligare tio på plats i Kina. Jag tillhör i dag den här nya organisationen och innehar rollen som Strategy & Integration Manager.
 
Vad är din största utmaning?
– Att få ihop vår geografiskt spridda organisation och att skapa ett lyckat samarbete med vår partner Mengniu. Det är utmanande att få ihop olika kulturer och människor i en miljö där systemen ännu inte finns på plats. Samtidigt som vi ska få vardagen att yta och etablera oss på den kinesiska marknaden måste vi tänka långsiktigt och ta fram en kommersiell strategi för hur vi ska nå våra ambitioner de närmaste fem åren. Den kinesiska kulturen skiljer sig också en del från den västerländska kulturen och vår partner lever efter devisen ”plans can’t keep up with reality”, vilket innebär att man hela tiden måste vara flexibel och inställd på att förutsättningarna förändras.
 
Varför ska en ung ekonom söka sig till Arla?
– För att vi är ett globalt företag med stora tillväxtambitioner på marknader som Afrika, Kina, Mellanöstern och Ryssland. Vi investerar för framtiden och står starka i den globala konkurrensen. Dessutom har vi ett stort fokus på talanger och utvecklar morgondagens ledare internt. Om du har driv och ett internationellt mindset finns det en hel värld av möjligheter för en spännande karriär inom Arla!