Entusiasm, passion och kreativitet är några av anledningarna till att det har gått fort för Anna Shimoda att göra karriär på Hänt Extra och Hänt Bild. Dessa egenskaper gjorde att hon fick möjligheten att gå ett chefsutvecklingsprogram som Aller media genomförde 2011-2012.
Berätta om chefsutvecklingsprogrammet!
– Det är en omfattande chefsutbildning som jag gick tillsammans med ett gäng handplockade medarbetare på förlaget. Programmet pågick i ett och ett halvt år och vi fick lära oss hur vi fungerar som ledare, vad vi var bra på och vad vi kunde förbättra. Parallellt fick vi jobba i grupper med olika projekt, och vår grupp jobbade kring idéförvaltning. Det var väldigt lärorikt och jag är tacksam över att ha fått den möjligheten.
Vad var det som lockade med Aller media?
– Jag sökte först och främst för att jag brinner för nöjesjournalistik. Aller media är dessutom ett vänligt och stabilt företag med båda fötterna på jorden. Det är också nära till ledningen, det finns ingen ”vi och de”-känsla, och det är jätteviktigt.
Vad gör Aller media till en spännande arbetsgivare?
– Jag skulle vilja säga bredden. Vi har drygt 40 titlar vilket innebär att Aller har något för alla. Vi har magasindelen med Elle och Café, kändissegmentet som jag jobbar med och alla familjetidningar. Men också Jakt & Fiske, det finns helt enkelt otroligt mycket att välja på. Våra tidningar läses av nästan fyra miljoner människor varje månad. Tio av tidningarna med högst antal sålda lösnummer kommer från Aller media. Aller är dock inte bara print, det finns många andra spännande tjänster på förlaget som IT, affärsutveckling, annons, marknad och kundtjänst.
Vilka utmaningar möter du?
– Vi möter utmaningar varje dag, och den största av dem alla är naturligtvis: vad vill läsarna ha? Vad ska vi fylla tidningarna med för material? Och hur gör vi det på bästa sätt? Vi vill ju leverera spännande artiklar och nyheter till våra läsare. Det är en stor del av vårt dagliga arbete vilket är väldigt spännande och engagerande!
Vilka egenskaper har du haft nytta av under karriären?
– Jag är positiv som person och det tror jag aldrig är fel. Jag är också rätt framåt och envis, och jag fick ju praktikplatsen här genom att vara lite påstridig. Sedan får man så klart försöka vara det med en viss finess…
Berätta om ett tillfälle då du var stolt över din insats!
– Jag är jättestolt över att det har gått relativt snabbt för mig att bli nyhetschef. Nästa år är det tio år sedan jag började som praktikant, och 2007 blev jag fast anställd som reporter. Tre år senare tog jag klivet in i redaktionsledningen och nu sitter jag här!
Vilka råd vill du ge dem som är på väg ut i arbetslivet?
– Sök praktikplatser överallt! Acceptera inte ett nej på en gång. När du väl har fått in en fot, visa framfötterna ordentligt och var inte blyg. Det här är en bransch där det gäller att ta för sig om man vill synas!
Anna Shimoda
Titel: Nyhetschef Hänt Extra och Hänt Bild.
Utbildning: Journalistik och multimedia, Södertörns högskola, examen 2007.
Mitt bästa bollplank: Det är min man Hans Shimoda. Vi jobbar på samma tidning, han har väldigt många års erfarenhet och vi känner varandra utan och innan.