För alla som inte känner till Sellpy – beskriv affärsidén!
Philip: – Vi gör det enkelt att sälja det du inte längre använder. Du beställer hem en Sellpy-påse gratis och fyller den med grejer, sedan hämtar vi påsen hemma hos dig, sköter försäljningen och delar vinsten med dig.
Hur gick det till när ni startade Sellpy?
Oskar: – Vi tyckte själva att det var ett problem att det inte fanns någon smidig tjänst för att sälja begagnade prylar, helt enkelt.
Philip: – Det här var 2014 och vi jobbade tillsammans på ett investmentbolag. Från att vi började snacka om affärsidén tog det ett kvartal, sedan sa vi upp oss kollektivt och grundade Sellpy. Jag och Michael hade startat ett företag tillsammans tidigare, samtidigt som vi pluggade, och lärde oss massor av det. Nu var det bara: ”Gör om, gör rätt”.
Hur stora är ni nu? Nämn några roliga siffror!
Michael: – I dag har vi 150 anställda, varav många jobbar deltid. En annan rolig siffra är att vi precis har passerat en miljon sålda saker!
Philip: – När det gäller omsättningen låg den på 10 miljoner kronor förra året – och i år kommer den att landa runt 40 miljoner.
Vilka planer har ni för 2017?
Michael: – Vi ska åtminstone dubbla omsättningen till 80 miljoner. Sedan har vi börjat snegla på att gå utanför Sveriges gränser, vilket har funnits med i planen sedan dag ett. Redan då sa vi att vi vill bli ett Amazon för begagnade prylar – det säger väl en del om ambitionsnivån.
Vad driver er?
Philip: – Först och främst att skapa en tjänst som verkligen fyller en funktion och som människor tycker om.
Oskar: – Sedan har vi alla positiva sidoeffekter som gör det extra roligt. Till exempel att vi anställer många unga personer och att en ökad nyttjandegrad på saker är bra ur miljösynpunkt.