5 Jan 2012 kl: 00:00

”Vi siktar på att ta ännu större marknadsandelar”

Hoppa till:
Ana Esteban
Anna Holmquist & Chandra Ahlsell
Camilla Erlandsson & Petra Abrahamsson
Caroline Szyber

Daniel Daboczy, Arno Smit & Eric Weber
Diana Solarz & Sophia Fahlén

Ana Esteban, 31, eldsjälen bakom sajten Facketförändras.nu

Vilken person inspirerar dig och varför?
– Det är alltid svårt att spåra idéer till en och samma musa kan jag tycka. Kreativitet är en pågående process som hela tiden matas av den omgivning man befinner sig i. Till mitt uppdrag hämtar jag mycket kraft och många idéer hos tonåringar. Jag älskar deras oförställda kritik och deras orädda frågor. De tvingar en verkligen att skärpa sinnet eftersom de inte köper luddiga och tomma formuleringar. Generellt sätt är jag förtjust i att träffa människor som vågar ta på sig rollen som barnet har i Kejsarens nya kläder. Det gäller att strippa ner verksamheter och budskap, och verkligen se vad det är som egentligen sägs och visas.

Vad har varit din största utmaning senaste året?
– Min största utmaning generellt tror jag är att ha tålamod. Att jobba med förändringsarbete i stora organisationer tar tid. Ibland väldigt lång tid. Det är lätt att vilja driva saker för hårt och gå vidare för fort, därför att man som kreatör och kommunikatör anser att man är klar: ”Budskapet måste väl gått fram nu.” Men utmaningen ligger ju i att hålla fast, upprepa, och göra det på ett snyggt och strategiskt sätt. Vid sidan av jobbet har jag privat haft en riktig rysare med att skaffa körkort. Det har varit odrägligt jobbigt, men sagolikt kul nu när det äntligen gått vägen!

Vad har du för planer för 2012?
– Under nästa år hoppas jag få varva mycket strategisk arbete med galna och roliga synlighetsevenemang. Jag tror att kombinationen att tänka långsiktigt och storstilat samtidigt som man går ner och gör konkreta saker funkar bäst för mig. För närvarande håller vi exempelvis på att se över hur vi kan fira nästa internationella kvinnodag så sensationellt som möjligt!

Vad är det uppstickigaste du har gjort senaste året?

– Det mest otippade var nog när Facketförändras.nu tillsammans med Microsoft blev utnämnt till ett av 2010 års kundcase av SF-media. Det var rätt ballt att dela scen med Microsoft och faktiskt vara snäppet vassare än dem i såväl evenemang som framförande. Det märktes även att majoriteten av åhörarna, som i huvudsak bestod av mediefolk, hade förväntat sig en helt annan bild av facket än den som presenterades. Det är alltid kul att överraska positivt!

Anna Holmquist, 33 & Chandra Ahlsell, 38, duon bakom Folkform som kombinerar handgjort med massproduktion

Vem inspirerar er?

– Formgivaren Ilse Crawford. Hon har enorm drivkraft och är en kvinnlig förebild att inspireras av.


Vad har varit er största utmaning senaste året?
– Det här året har vi jobbat med flera stora utställningsprojekt, bland annat på konsthallen Färgfabriken i Stockholm och på Boda glassfactory i Småland. Vi har också gjort en kollektion för klädmärket Whyred. Vi har jobbat mycket i glas. Materialet har ett eget liv och det blir inte alltid som man tänkt sig. Vaserna i utställningen på Färgfabriken är blåsta och handslipade i Tjecken. Det var en utmaning att kommunicera med de tjeckiska glasblåsarna som inte kan ett ord engelska och att sedan transportera de stora och otympliga vaserna till Sverige. Chandra fick till slut köra hela vägen till Tjeckien för att få hem vaserna i tid till vernissagen.

Vad har ni för planer för 2012?
– Vi jobbar med en konstnärlig utsmyckning tillsammans med Statens konstråd som ska invigas i maj. Sen är det nya utställningar och produkter på gång.

Vad är det uppstickigaste ni har gjort senaste året? 
– Vi har jobbat med en fantastisk robot och blandat hand- och maskinslipad dekor i samma vas. Vi tror att nya uttryck uppstår i kollisionen mellan det massproducerade och det handgjorda, där hantverket möter industrin och maskinen möter handen. Den gamla hantverkstekniken att slipa glas hotas att helt försvinna från Sverige. Har handens kunskap blivit onödig? Mekanisering och datorisering har inneburit stora förändringar. Den hantverksmässiga tillverkningen är ineffektiv och omodern, men kanske just därför unik och efterfrågad. Hur kan vi lyfta fram utdöende hantverkstekniker och traditionell industri innan den helt försvinner och i huvudsak flyttas utanför Sveriges gränser?

Camilla Erlandsson, 36 & Petra Abrahamsson, 40, tog över anrika Arbrå ångbageri och skapade en ny känsla kring varumärket

Vilka personer inspirerar er?
– Vi inspireras framförallt av varandra. Det är en häftig resa vi har påbörjat tillsammans. Vi är två totalt olika personligheter med olika bakgrund och nätverk som träffats via en utbildning. Nu, ett år senare, driver vi ett företag ihop. Vi inspireras också av företagare som framgångsrikt gjort den företagsresa som vi precis har påbörjat.

Vad har varit er största utmaning senaste året?
– Eftersom vi köpte företaget 2010 så har den största utmaningen varit att lära känna företaget och varandra, skapa vår profil på företaget och hinna med försäljning samt få ekonomin att gå ihop. Sedan är det fysiskt tungt för två tjejer – i och för sig numera starka – att baka och bära minst ett ton var om dagen.

Vad har ni för planer för 2012?
– Fortsätta växa och närma oss maximal produktion och försäljning utan att behöva investera. Vi vill gärna anställa en person till i företaget, eller gärna ett helt gäng, så att vi själva får mer tid till marknadsföring, ekonomi och försäljning.

Vad är det uppstickigaste ni har gjort senaste året?
– Att köpa ett pepparkaksbageri utan kännedom om branschen. Att vi inte hade sett produktionen innan vi köpte företaget kan vi i dag tycka var lite väl galet. Även att nominera oss själva till tidningen Driva egets tävling David mot Goliat, som vi i hård konkurrens lyckades vinna.

 

Caroline Szyber, 30, kristdemokrat som såg till att partiet för första gången närvarade på Pridefestivalen

Vilka personer inspirerar dig och varför?
– Vardagshjältar som väljer bort den trygga och inrutade vardagen. exempelvis läkare som åker till Afrika med Läkare utan gränser. I min närhet inspireras jag av mina föräldrar: Min mamma som alltid gjort vad hon har velat och min pappa som är rak, ärlig och allt annat än politisk korrekt.

Vad har varit din största utmaning senaste året?
– Att stå upp för det jag tror på i alla situationer, även när man är kraftigt ifrågasatt. Som politiker möts man av många fördomar och får ofta stå till svars för beslut som man inte har tagit. Det har dock varit väldigt lärorikt. Om jag ska se tillbaka på 2011 kommer det att vara året då jag började med att kritisera ett utbrett valfusk och en stark diktaturregim mitt i Europa, och därför numera har reseförbud till Vitryssland. Det var året då jag sa nej till quickfix-lösningar i politiken. Att tro att huliganproblematiken inom idrotten, som funnits de senaste 30 åren, skulle försvinna för att man inför anmälningsplikt eller polisen tar betalt är att inte ta tag i grundproblemet. Jag försökte bryta fördomar och ny mark för Kristdemokraterna. För mig har det handlat om att stå upp för demokrati, alla människors lika värde och en genomtänkt politik. Har jag på detta sätt varit en uppstickare är det för mig bara bevis på att jag tagit rätt beslut.

Vad har du för planer för 2012?
– Arbeta för ett tydligare Kristdemokraterna som ska vara alliansens sociala röst samt arbeta för ett tryggare Sverige. För mig som jurist och partiets rättspolitiska talesperson ser jag vilka stora utmaningar vårt rättssamhälle står inför. Jag kommer arbeta för en effektivare polis som människor känner större förtroende för samt arbeta mot ungdomskriminaliteten genom att bryta ungas kriminella bana tidigt.  Vi måste visa att brott inte lönar sig.

Vad är det uppstickigaste du har gjort senaste året?
– Att ta Kristdemokraterna Stockholm stad till Pridefestivalen och visa att vi alla bär på fördomar. Både vissa av mina partikollegor som vissas bild av partiet ställdes på sin spets under Pride.

Foto: Kristdemokraterna (Caroline Szyber)

Daniel Daboczy, 34, Arno Smit, 28 & Eric Weber, 26, tog crowdfundingfenomenet till Sverige genom Fundedbyme.com

Vilka personer inspirerar er?

– Vi inspireras givetvis av alla som använder Fundedbyme. Det allra roligaste med det vi gör är att man får vara en del av all den kreativitet och passion som finns runt om i Sverige. Vi inspireras av alla som har det som krävs för att ta en idé från noll till hundra. Man kan ha en hur bra idé som helst, men utan drivkraft och mod kommer inget att hända.

 

Vad har varit er största utmaning senaste året?

– Det allra svåraste har varit att stanna upp och tänka till. Det är förmodligen symptomatiskt för alla startups att man har mycket att göra samtidigt som framtiden alltid måste finnas i åtanke. Det gör det i bland svårt att stanna upp och reflektera över allt det positiva som händer för stunden. Men man måste också kunna belöna sig själv!

 

Vad har ni för planer för 2012?
– Under 2012 kommer vi att öka takten ännu mer för att ge alla kreativa människor, entreprenörer och eldsjälar en möjlighet att förverkliga sina drömmar. Vi är redan norra Europas största plattform för crowdfunding trots att vi inte funnits mer än åtta månader. Nu siktar vi på att ta ännu större marknadsandelar och utveckla vår tjänst. Marknaden är enorm och det finns ett stort behov av en trovärdig och engagerad aktör som oss.

 

Vad är det uppstickigaste ni har gjort senaste året?

– Det mest inspirerande vi har gjort under året är att vi själva crowdfundade lanseringen av vår sajt. Vi fick det ovärderliga rådet att leva som vi lär. Vi samlade in 104 000 kronor från 67 olika människor. Det gav oss värdefulla erfarenheter om vad det faktiskt är vi gör, både hur kul och hur jävla jobbigt det är att be folk att stötta en. Men det lärde oss också en annan sak: Det bästa man kan få av människor omkring sig är sällan pengar. I stället är det tid, kunskap, nätverk, ambassadörer och mycket annat som inte alltid går att mäta i pengar. Den erfarenheten genomsyrar allt vi gör.

Diana Solarz, 31 & Sophia Fahlén, 28, kombinerar mensskydd och reklam i tampongtjänsten Tampons for free

Vilka personer inspirerar er och varför?
– Vi inspireras av personer som vågar gå sin väg, mot alla odds. Ofta är det andra entreprenörer, både stora och små. Kanske inte alltid de mest uppenbara “over night”-succéerna utan snarare de som konsekvent kämpat och utvecklat sina idéer på ett professionellt sätt och också utmanat traditionella och stelbenta branscher. Några favoriter är Meltwater group och Niklas de Besche som byggt ett globalt företag på effektiva sökmotorer för medievärlden. Även Skype och Heyrobics med Linus Holmsäter som lär kineser gruppträna samt Amelia Adamo genom sin unika styrka och förmåga att bygga varumärken och tidningar.

Vad har varit er största utmaning senaste året?
– Vi startade Tampons for free för ett år sedan. Den största utmaningen var att sälja in och förklara vårt koncept om att sätta reklam på tampongboxar för att nå ut till kvinnor på ett relevant och vältajmat sätt. Med vår nytänkande affärsidé utmanar vi inte bara mensskyddsbranschen utan även reklambranschen och marknadschefer där ute som normalt spenderar miljoner på tv och print, men inte alltid är vana vid att investera i den träffsäkra kommunikation som vi erbjuder. Därför, i startup-skedet utan varken produkt eller hemsida, levde vi efter devisen 100-10-1, det vill säga hundra säljsamtal, tio möten och en kund. Vi lärde oss då att inte slås ned av ett nej. Nu när vi har mer än 20 000 medlemmar och flera lyckade kampanjer bakom oss går det betydigt lättare.

Vad har ni för planer för 2012?
– Think bigger! Det kommer att bli fler och ännu bättre kampanjer, många fler medlemmar och verksamhet i flertalet länder. Vi vill även skriva en bok om vårt entreprenörskap och våra insikter kring marknadsföring mot kvinnor. Sen har vi ett fantastiskt projekt på gång med Actionaid där vi ska stötta unga tjejer i Kenya som inte har tillgång till mensskydd över huvud taget på grund av såväl ekonomiska som kulturella anledningar. Ett projekt som ligger oss riktigt nära hjärtat. Vi ger ju tamponger gratis till Sveriges kvinnor, men det finns oändligt många kvinnor i andra delar av världen som inte ens har tillgång till mensskydd vilket leder till att de missar flera dagar per månad i skolan och måste använda oerhört ohygieniska substitut. Det vill vi ändra på.

Vad är det uppstickigaste ni har gjort senaste året?
– Det har helt klart varit att lämna tryggheten och våra respektive karriärer på Oriflame för att starta eget. Många trodde nog att vi blivit spritt språngande galna när vi på kvällar, helger och semestrar började besöka tampongfabriker över hela Europa och utveckla platta tampongboxar. Sedan deltog vi också som enda unga kvinnliga entreprenörer på en konferens med 100 exklusivt inbjudna gäster i Wien tidigare i år, där det förutom vi och Bill Clinton bara deltog presidenter, ministrar och en och annan mogul. Men de gillade så klart Tampons for free.

Läs mer:


» Läs mer om Uppstickarna 2011 här

» Se Topplistan med Uppstickarna 2011, plats 1-30
» Se Heta listan med Uppstickarna 2011, plats 31-65
» Se Varma listan med Uppstickarna 2011, plats 66-100