”Varje projekt  är gigantiskt”
18 Sep 2011 kl: 00:00

”Varje projekt är gigantiskt”

I höstas gjorde Björn Ottosson sitt examensarbete på Dice. Resultatet blev simulerade vatten­vågor, ett projekt som ledde till jobb direkt efter utbildningen.
– För att få jobb som programmerare måste man vara bättre på att programmera än vad utbildningen kräver, tipsar han.

Vad gör du egentligen på jobbet?
– Jag jobbar som programmerare på Frostbite­teamet och utvecklar de verktyg som används internt för att utveckla spel. Jag fick jobbet i januari, efter att ha gjort mitt examensarbete här, en vatten­simulering som används när man vill få till snygga vattenvågor i ett spel.

Vad är roligast med jobbet?
– Problemlösningen. De som utvecklar spelen använder sig av de verktyg som mitt team gör. Om de har något problem vänder de sig till oss. Samma dag kommer de att kunna se de ändringar som jag gör.

Och tråkigast?
– Det blir väldigt mycket felsökningar av buggar. Det finns dagar som bara går åt till att försöka hitta svårupptäckta fel, och de kan vara de värsta. Och så är det mycket att sätta sig in i. Varje projekt är gigantiskt, med fruktansvärda mängder kod. Det är omöjligt för en enskild person att få en
helhetsbild.

Vad tjänar du i månaden?
– Jag tjänar 28 000 kronor.

Hur mycket jobbar du?

– I snitt åtta, nio timmar om dagen.

Hur är din chef?
– Bra. Vi har en väldigt öppen relation och om jag kommer med idéer så får jag alltid respons.

Vad är framtidsdrömmen?
– I framtiden ser jag mig helst i någon projektledarroll, gärna här på Dice. Antingen inom spelmotorutveckling eller spelutveckling.

Till sist, har du något tips till framtida kollegor?

– Det som gjorde att jag fick examensarbetet och jobbet är att jag har hållit på mycket med olika spelprojekt på fritiden. Dels blir man bättre, dels har man något att visa för framtida arbetsgivare. Man måste vara duktig på att programmera. Om man bara har godkänt på kurserna tror jag inte att det räcker.