Att Permobil har ett starkt fokus på att förbättra livskvaliteten för sina användare är en stor anledning till varför Johannes Hagström valde att börja jobba på Permobil.
– Vi utvecklar produkter till personer som kanske inte alltid har det så lätt. Att få göra något som underlättar i deras liv ger en bra känsla – det är oerhört viktigt för mig och alla andra som jobbar här, säger Johannes.
Utvecklar nya tjänster
Som mjukvaruingenjör utvecklar Johannes Hagström tjänster som är knutna till företagets elektriska rullstolar. För ett år sedan lanserades appen Virtual Seating Coach, som instruerar användaren om hur stolen kan användas för att minska risken för trycksår. Han är också med och utvecklar en tjänst kallad Fleet Management, som använder data från rullstolar med modem, Bluetooth-koppling och GPS, uppkopplade mot internet. Tjänsten kommer snart ut på marknaden.
– Det är spännande produkter tycker vi. En person som sitter i en elrullstol kan vara förlamad med risk för trycksår och andra komplikationer. Via appen som är uppkopplad mot nätet, kan en terapeut tillsammans med användaren följa upp hur stolen används och hitta gemensamma lösningar för tryckavlastning, säger Johannes och fortsätter:
– Med tjänsten Fleet Management i den uppkopplade stolen går det att läsa av information. En servicetekniker kan till exempel se om någon del av rullstolen börjar bli dålig och fixa den innan den går sönder. Via tjänsten kan man också se var stolen befinner sig och hur stolen använts över tid.
Är med längs hela kedjan
På Permobil arbetar ingenjörer med olika inriktningar – som mekanikkonstruktion, elektronik och mjukvara.
– Här får man göra lite av varje. Eftersom vi är få som renodlat arbetar med mjukvara får vi vara med längs hela kedjan och ta del av olika idéer och möjligheter. Jag är med och gör flera olika moment – som att utveckla produkten, testa så att den fungerar och stötta våra säljare när vi väl lanserat produkten.
Gör skillnad på riktigt
Med appen som Johannes har varit med och utvecklat kan användaren få information om när det är dags att byta position på sitsen för att undvika trycksår.
– Vi fick nyligen in ett mejl från en person som skadat sig allvarligt i en olycka. Det var hans fru som skrev till oss. Hon tyckte att det var jättebra med appen som påminner när det är dags för repositioneringar, det gör att de åtminstone inte behöver komma ihåg det själva. En olycka som ger allvarliga skador förändrar verkligen livet. Det var en skön känsla att läsa deras mejl, att känna att våra dagliga arbetsuppgifter faktiskt gör skillnad på riktigt.