17 Feb 2012 kl: 00:00

”Vår omsättning kommer att mångdubblas under 2012”

Hoppa till:
Parham Zadeh

Peter Smirnakos & Joel Persson
Simon Eisner

Simon Flato
Sofia Hedström

Vandad Assadi

Parham Zadeh, 25, kårordförande som brinner för studenterna på Handelshögskolan i Göteborg

Vilken person inspirerar dig och varför?

– För mig handlar inspiration om att kunna motivera och utveckla någon. En person som har inspirerat mig har varit Shouts vd Joakim Hökegård. Han är skicklig på att identifiera talanger, men framförallt är han fenomenal när det kommer till att skapa god och hållbar marknadsföring. Sedan finns det naturligtvis många andra personer som jag ser upp till, exempelvis grundarna av United Media Group.

Vad har varit din största utmaning senaste året?

– Min största utmaning under 2011 har varit att leda och motivera mina kollegor och övriga inom Handelshögskolans i Göteborg Studentkår. I min roll som kårordförande har jag fått vara med om det mesta, allt från att rekrytera nya medlemmar till föreningen till att representera externt mot Handelshögskolan, näringslivet, alumner och andra studentkårer i Sverige. Med kårobligatoriets avskaffande har det varit extra viktigt att arbeta mycket med kårens kommunikation, internt som externt. Det gläder mig att kunna presentera att vi under vårterminen hade hela 70 procent medlemmar i vår studentkår.


Vad har du för planer för 2012?

– Under 2012 hoppas jag kunna vidareutveckla mitt eget företag, Vital kommunikation. Vidare startar jag Handels entreprenörer, ett affärsnätverk i form av en förening på Handelshögskolan under studentkåren. Tanken är att föra samman Handelshögskolans mest driftiga och kreativa entreprenörer under ett tak. Jag ska naturligtvis även hinna med att ta min ekonomie kandidatexamen med inriktning mot marknadsföring.

Vad är det uppstickigaste du har gjort senaste året?

– Utan tvekan mitt deltagande i Vakna Göteborg. Göteborgsregionen har historiskt varit framgångsrik med ekonomisk tillväxt och förmåga att attrahera investeringar, särskilt inom forskning och utveckling. Men det finns tecken på att vi tappar jämfört med andra regioner både nationellt och internationellt. Göteborg växer långsammare än både Stockholm och regionen Malmö-Lund och vi har redan idag en arbetsmarknadsregion som är mindre än Malmö-Lund. I Stockholm byggs universitetssjukhuset Nya Karolinska Solna och i Lund byggs Max-lab IV och ESS, satsningar på mer än 50 miljarder. För att öka Göteborgs attraktionskraft och stärka regionen träffades Västsveriges mest inflytelserika personer den femte september. Initiativtagarna till Vakna Göteborg är bland annat Hans-Olov Olsson som är vice styrelseordförande på Volvo Cars och styrelseordförande på Chalmers, Karin Wingstrand, vice president och head of clinical development på Astra Zeneca, Anders Björnek, regionchef på NCC Construction och Oscar Boldt-Christmas, partner på McKinsey & Company. Jag har haft äran att sitta med i denna arbetsgrupp tillsammans med Chalmers kårordförande för att lyfta fram studentsynen på Göteborgs framtid och utveckling. Det var minst sagt utmanade, och samtidigt inspirerande, att få sitta med i en paneldebatt med Hans-Olov Olsson, Tom Johnstone och Bo Ekman, men det hela gick bra och jag är nöjd över min insats.

Fotograf: Carina Gran (Parham Zadeh)

Peter Smirnakos, 35 & Joel Persson, 37, journalisterna bakom lyxiga reportage- och livsstilsmagasinet Icon

Vilka personer inspirerar er och varför?

Peter: – Muhammad Ali. Han är en magisk underhållare, en pr-innovatör före sin tid med en politisk kraft med enormt genomslag och samtidigt en av världens bästa idrottare genom tiderna. Allt samlat i en och samma person.

 

Joel: – Steve Jobs. Han gick från att vara typografistudent till en av vår tids största innovatörer. Han visade att design och funktion går hand i hand. En fantastisk visionär, vars arv våra barnbarnsbarn kommer att ha nytta av.

Vad har varit er största utmaning senaste året?

– I hela världen är det bara finnar som läser fler magasin per capita än oss svenskar. Att på den marknaden först lyckas lansera ett helt nytt magasin och sedan få det genomslaget som Icon har fått, i media, bland läsare och bland annonsörer, har varit en enorm utmaning – och belöning.

 

Vad har ni för planer för 2012?

– Just nu handlar våra liv mycket om arbetet med Icon så vår främsta plan för 2012 är att fortsätta hitta fantastiska historier som vi kan berätta för en nyfiken publik. Och att etablera Icon ännu tydligare på den svenska magasinsmarknaden.

 

Vad är det uppstickigaste ni har gjort senaste året?

– Att våga ha som affärsidé att inte skriva om samma saker som alla andra – och att våga satsa på kvalitet i alla led. Från text och bild till val av papper. Det kan låta som en självklarhet, men titta in i vilken tidningsbutik som helst så inser man att det inte är det. Hur vi gått mot strömmen illustreras bäst av Icons första omslag som pryddes av den amerikanska filmproducenten Bob Shaye, en – för svenskar – helt okänd 70-årig man med en hund, som producerat över 600 Hollywoodfilmer.


Simon Eisner, 39, samlar överskott från livsmedelsindustrin och ger det till bättre behövande

Vilken person inspirerar dig och varför?

– Min farfars far Sigismund och hans lite äldre bror Isidor som i slutet av 1800-talet tog sig från södra Tyskland upp till Sverige som 14-åring. I Sverige ordnade de jobb på Leja & Sachs som senare blev Nordiska Kompaniet, NK, 1902. Ett par år senare hade Isidor startat ett textilbolag i Stockholm och min farfar hade startat ett i Göteborg. Bolaget Fränkel & Eisner drevs i 60 år i Borås och Göteborg och skapade en god ekonomisk grund för kommande generationer. Jag inspireras av människor som vill bygga nya företag som kan komma att skapa anställningar och bli en del i vårt samhälle, där vi människor bor och lever, men framförallt som kan bli framgång för Sverige som nation.

Vad har varit din största utmaning senaste året?

– Min största utmaning har varit att få företag att betala för min tjänst – att hämta och leverera deras överskott till behövande. Många företag hade svårt att förlika sig med tanken att om de skänkte en pall med varor skulle de också betala för leveransen. Att ringa till Rangsells och betala dem för att elda upp samma pall var däremot en vedertagen återvinningstjänst och det betalade man gärna för!

Vad har du för planer för 2012?

– Under 2012 skall vi expandera Allwin till Stockholm och Malmö. Vi skall ha tio Allwin-bilar rullandes innan 2012 är över.  Vår omsättning kommer att mångdubblas.


Vad är det uppstickigaste du har gjort senaste året?

– När jag lämnade min karriär som anställd och började min karriär som entreprenör. Det var ett stort steg för mig och min omgivning.


Foto: Nicke Johansson (Simon Eisner)

Simon Flato, 25, mannen bakom Sustainergies, som kopplar samman studenter med företag och organisationer för att tillsammans arbeta med hållbarhet

Vem inspirerar dig och varför?

– Jag inspireras av människor som lärt känna sig själva, och lärt sig att fylla sina liv med meningsfulla saker. För mig betyder det att man lever fullt ut och med mening, både på jobbet och i övrigt. Dominic van Martens, som arbetar med Selfleaders.se, är kanske det bästa exemplet på en sådan person som dessutom får andra runt omkring sig att utvecklas och blomma. Sven Hejibel och Arne Forstensten på Global focus är också inspirerande eftersom de följer sina drömmar och visioner, och Anna Spjuth på Yasuragi visar att man med stor framgång kan vara både professionell och personlig.

 

Vad har varit din största utmaning senaste året?

– Jag har alltid varit en mångsysslare, och senaste året har det varit lite väl många bollar i luften. Vid sidan av pågående studier har jag fortsatt driva Sustainergies.se som vuxit så det knakar, och en av de stora utmaningarna har varit att vara en bra ledare när jag själv har splittrat fokus. Det blev en stor utmaning att ta bättre hand om alla medarbetare, men samtidigt blev det en möjlighet för oss alla att växa som människor.

 

Vad har du för planer för 2012?

– Det är året då jag är fri från studier och fri att satsa fullt ut på att utveckla mina projekt till något jag kan leva på. Det finns fullt av idéer som både är vinstdrivande och världsförbättrande, och eftersom jag fortsätter jobba extra i NK Saluhallens ostdisk så kan jag pröva även de galnaste idéerna i lugn och ro.

 

Vad är det uppstickigaste du har gjort senaste året?

– Jag drev tävlingen Sustainergies Cup 2010, och var även 2011 med i projekttrion. Andra gången brakade vi på stort och dubblade storleken, hade två huvudsponsorer, gick internationellt och hade vår prisutdelning på stora scenen i Kungsträdgården. Det var en kick att med enkla medel åstadkomma något så stort, och i verksamheten fortsätter vi ha inställningen att om något är tillräckligt roligt är det också möjligt att genomföra.

Sofia Hedström, 33, modejournalist vars ett år långa shoppingdetox resulterade i boken Modemanifestet, en självhjälpsbok för den som vill motverka konsumtionshetsen

Vem inspirerar dig och varför?

– Vivienne Westwood som vågar uppmana till shoppingstopp trots att hon driver ett modehus, samt alla andra modeföretag som vågar tänka i nya banor, som exempelvis Patagonia som uppmanar sina konsumenter att återvinna istället för att köpa nytt.

 

Vad har varit din största utmaning senaste året?

– Under förra året genomgick jag en årslång shoppingdetox och i år fick jag möjlighet att prata om hur det var att inte konsumera kläder på ett helt år med journalister från hela världen. Modebranschen är en av de smutsigaste i världen, men det har varit utmanande att hitta ett sätt att förklara varför vårt förhållande till kläder är så viktigt. Vi har dock blivit intervjuade både av italienska Vogue och av internationella dagstidningar så det känns som om vi är på god väg.

 

Vad har du för planer för 2012?

– Förhoppningsvis släpps Modemanifestet i fler länder än Sverige och Norge och sedan skriver jag på bok nummer två.

 

Vad är det uppstickigaste du har gjort senaste året?

– Att som modejournalist inte köpa kläder på ett helt år. Under min årslånga shoppingdetox besökte jag dessutom modeveckor i New York, Paris och Stockholm och intervjuade både Anna Wintour och Marc Jacobs.

Vandad Assadi, 30, startade Husby marathon, ett ideellt ungdomsprojekt där löpning används som ett verktyg för social utveckling

Vilka personer inspirerar dig och varför?

– Framför allt min mamma som hyser en hög aktning för kunskap och har en stor ödmjukhet och medkänsla inför sina medmänniskor. Hon är en otrolig kvinna. Jag har också haft privilegiet att vara omgiven av fruktansvärt ambitiösa och inspirerande vänner som har svårt att sitta stilla.

 

Vad har varit din största utmaning senaste året?

– Att kombinera mitt heltidsarbete som psykolog med de engagerande projekt som vi inom Maratongruppen driver i ytterstaden.

 

Vad har du för planer för 2012?

– Att förverkliga genialiska skrivbordsidéer till projekt som kommer unga människor till nytta, med visionen att tillvarata all den enorma talang och potential som finns bland ungdomar i förorten.

 

Vad är det uppstickigaste du har gjort senaste året?

– Uppstickig? Jag är ganska politiskt korrekt, får man lov att vara det nu för tiden? Kreativ är jag dagligen, det är svårt att peka ut en enskild sak.

 

 

 

Läs mer:


» Läs mer om Uppstickarna 2011 här

» Se Topplistan med Uppstickarna 2011, plats 1-30
» Se Heta listan med Uppstickarna 2011, plats 31-65
» Se Varma listan med Uppstickarna 2011, plats 66-100