Toyota-grundarens enkla knep för att lösa problem
22 Sep 2016 kl: 00:00

Toyota-grundarens enkla knep för att lösa problem

Vi har nog alla pratat med ett barn någon gång, och fått följdfrågan ”Varför?” efter varje nytt påstående vi kommer med.

”Kan vi äta godis idag?”
”Nej, det ska vi inte.”
”Varför då?”
”Det gör vi ju bara på helgerna.”
”Varför då?”
”För att det inte är nyttigt att äta godis för ofta.”
”Varför då?”
”För att…”

 

Och så vidare, och så vidare.

Ironiskt nog är det just den här enkla  approachen som Sakichi Toyoda, mannen som grundade det som idag är Toyota, etablerade i sin verksamhet för att lösa problem i företagets ungdom.

Metodiken ”The 5 why’s” är lika briljant som enkel och syftar till att hitta roten till alla problem – stora som små – som uppstått i verksamheten. Men det geniala är att den här metodiken går att använda på allt: privatlivet, i relationer, på jobbet eller bara rent filosofiskt.

Läs även: Gör de här grejerna varje dag och väx som människa där The 5 why’s är en av ingredienserna.

Är det förvirrande? Här kommer ett par exempel

Exempel 1: Du kommer försent till jobbet ofta.

Varför? För att du åker hemifrån för sent.
Varför? För att du lägger dig för sent.
Varför? För att du inte hinner utföra alla privata ärenden annars.
Varför? För att du jobbar mer än 40 timmar per vecka.
Varför? För att du inte har kommunicerat din arbetsbörda till din chef.

Lösning: Prata med din chef och gör en analys om dina arbetsuppgifter.

Exempel 2: Du och din sambo bråkar ofta

Varför? För att ni inte har tålamod med varandras olikheter.
Varför? För att ni är trötta och irriterade.
Varför? För att ni sover för dåligt.
Varför? För att ni har en 6-månadersbäbis som vaknar på nätterna.
Varför? För att bäbisen är liten och har oregelbundna sovvanor.

Lösning: Ha tålamod med situationen och vänta på att barnet börjar sova bättre.

Nyckeln med ”The 5 why’s” är helt enkelt att hitta brister i system. För det är vanligtvis inte människor som är att klandra för misstagen som sker i en process, det är systemet självt. Det är lätt att klandra trafiken för att du är sen till jobbet i exempel 1, eller din sambo för att hen inte har mer tålamod där hemma, i exempel 2. Men när vi går till roten med problemet hittar vi ofta väldigt logiska förklaringar på dem.