Svenske Carl spås bli den nya Steve Jobs
13 Aug 2013 kl: 00:00

Svenske Carl spås bli den nya Steve Jobs

Funderat på att starta upp någon slags business på webben? Nu är det smidigare än någonsin. Plattformen Tictail har lanserats som ett löjligt enkelt, och gratis, verktyg för alla som vill starta upp en nätbutik. Med 18 000 användare i Europa och USA efter ett år och sikte på att bli världens mest använda e-business-platform, liksom den mest älskade, är det full fart framåt som gäller.

Grundaren Carl Waldekranz, 27, med ett förflutet i pr-branschen, berättar hur det började.
– Jag drogs till e-businessen när jag jobbade på en reklambyrå i Sverige. Det är ett spännande område, säger han i en intervju med Daily Telegraph.

Målet var att göra det så enkelt som möjligt. Vem som helst ska kunna ha en affär online.
–  Om min mamma inte kunde få igång en webbutik och köra den själv så hade vi inte lyckats, säger Carl Waldekranz, om utvecklingsarbetet.

Förra året lanserades tictail.com och nu blir Carl omskriven i pressen världen över. Det dras paralleller med Steve Jobs och andra svenska succéer som Skype och Spotify. Efter att ha testat tjänsten kan det konstateras att ja, den är enkel. Och ja, den kommer bli extremt omtyckt (av dem som inte redan upptäckt Tictail.)