Undersökningen New Norms @Work från det sociala jobbnätverket Linkedin visar att svenska arbetstagare klär sig mest avslappnat i hela Europa. Däremot lägger vi mycket tid på att få cv:t att se formellt och proffsigt ut, och värderar hög utbildning och tidigare arbetserfarenhet. 1 av 10 svenska arbetsgivare skulle välja bort en kandidat om denne saknade en Linkedin-profil.
Svenskar sticker också ut som lydiga och medgörliga när vi jämförs med andra europeiska länder. Faktiskt till den grad att vi liknas med med asiatiska länder och företagskulturer. Särskilt äldre kollegor, medan yngre generationer i högre grad tenderar att utmana cheferna och deras beslut.
– Även om vi svenskar ser oss som väldigt internationella i professionella sammanhang så sticker vi ut. När det gäller att lyda arbetsgivarens instruktioner så gör nästan två tredjedelar det utan att ifrågasätta. Samtidigt är jeans och sneakers, den vanligaste klädseln på svenska arbetsplatser, säger Maria Wade på Linkedin, i ett pressmeddelande.
Sociala är vi också. Svenskar både ”friendar” och följer kollegorna på nätverk som Facebook, Twitter och Instagram, medan många andra européer tenderar att vara mer reserverade.
Fler rön från undersökningen:
- Nästan två av tre svenskar gör vad arbetsgivaren eller chefen säger utan att ifrågasätta, vilket kan jämföras med färre än en av fem anställda i Frankrike.
- Tre ynka procent av oss bär kostym eller motsvarande på jobbet. Hela 40 procent av heltidsarbetande svenskar klär sig informellt på jobbet (jeans, sneakers, leggings etc.).
- Svenskar är oftare vän med sina kollegor på sociala medier jämfört med andra europeiska länder. Kvinnor blir oftare vän med sina kollegor i sociala medier än män.
- Endast tre procent av svenskarna imponeras av sina kollegors profilbild, vilket kan jämföras med 25 procent i Indien.
- Män klär sig mer olika på jobb och fritid än vad kvinnor gör.
- Kvinnor klär upp sig mer för möten än vad män gör.
- Yngre är mindre uppriktiga om att de förlorat jobbet än vad äldre medarbetare (55-65 år) är.
- Svenskar är de som blir minst irriterade av kollegors prat om framgångar på arbetet, jämfört med andra europeiska länder.
- Sist men inte minst: Var femte man föredrar en kanelbulle som fika på jobbet medan var tredje kvinna föredrar frukt.