Snacka rätt på jobbet
13 Jul 2010 kl: 00:00

Snacka rätt på jobbet

Glöm hemliga forskningslaboratorier och genier som skapar prylar på sina kammare. Nu är framtidens business här och ensam är inte längre stark. Kollektiv intelligens, öppen innovation och kreativa samarbeten är framtidens melodi. En hel drös nya ord och begrepp har börjat dyka upp och de lär snart bli ännu mer kringslängda i bloggar, debattartiklar och på businessmöten.

Lär dig dem nu så att du kan slänga dig med smarta uttryck på jobbet – och varför inte för att imponera på anställningsintervjun!

Open innovation – Definieras som företags utvecklande av billigare och bättre idéer från de bästa källorna i världen genom samarbete med personer utanför den egna organisationen, inklusive kunder, återförsäljare och till och med konkurrenter. Begreppet myntades 2003 av Henry Chesbrough, professor på Center for open innovation, vid University of California.

User innovation – Ett begrepp myntat av Eric von Hippel vid Massachusetts institute of technology, som syftar på innovationer av konsumenter och användare snarare än av företaget som tillverkar produkten.

The Prosumers – Ett klatschigt begrepp för nya, mer aktiva generationer av konsumenter, producers-consumers, som är med och påverkar produkten de köper.

Cocreation – Återigen ett nytt begrepp för fenomenet där företag bjuder in sina mest aktiva konsumenter för att påverka vilka nya produkter som ska skapas eller för att påverka nuvarande produkter. Kommer ursprungligen från open source-rörelsen (öppen källkod) där användaren har full tillgång till källkod och kan göra sina egna förändringar och förbättringar.

Collective intelligence – Kollektiv intelligens. Tillsammans är vi ofta klokare. När befintlig kunskap delas fritt och bakas ihop, när många individer samarbetar. Blir ofta mer rätt än när vi jobbar en och en, visar forskning.

Källa: Wikipedia