10 Jun 2014 kl: 00:00

Schibsted hittar bra chefer i egna leden

Raoul Grünthal tar emot i Schibsteds nybyggda kontorshus i centrala Stockholm. Här huserar Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Blocket, Lendo och andra varumärken som ägs av den norska mediekoncernen Schibsted.

Raoul har jobbat i mediebranschen i nästan hela sitt yrkesliv och tagit sig till den absoluta toppen. Ändå säger han sig aldrig ha karriärplanerat.
– Jag tror på att fokusera på det som man tycker är kul, ofta blir man bra på det. Följ det som du tycker om och planera inte så mycket.

Vilken är din ledarstil?
– Jag försöker ge rätt riktning åt verksamheten och sätta upp tydliga mål. Jag kontrollstyr inte medarbetarna, utan tanken är att de olika cheferna ska ha fria tyglar och vara kraftfulla personer i sig. Bra ledarskap är att ge vingar åt medarbetarna – en dålig chef vingklipper.

Varför har Schibsted lyckats så bra?
– Det finns förstås olika förklaringar. Vår grund­inställning är att vi är mer fokuserade på att erövra det nya än att försvara det gamla. Ofta är det att betrakta som en björntjänst att vara konservativ, det är inte konservatism som driver god journalistik framåt. Vi gör även allt vi kan för att uppmuntra innovationskraften som finns bland våra medarbetare. Vi testar nya koncept och tar konsekvenserna av responsen som vi får från marknaden.

Varför ska man söka jobb hos er?
– Att jobba på Schibsted är bland det roligaste man kan göra. Vi förenar två väldigt spännande världar. Media är fascinerande och spelar en viktig samhällsroll. Dessutom har vi spännande produkter. Det andra är att vi är i frontlinjen avseende den digitala utvecklingen. Vi är i en fas med stort fokus på nyskapande. Det är väldigt mycket som avgörs just nu i mediebranschen. Det har varit samma aktörer år efter år, men så kommer det inte att vara i framtiden. Om du tittar ett par decennier framåt kommer kartan att ritas om. Då är det helt avgörande för oss att ta rätt beslut i vårt dagliga arbete.