Den 26 mars jobbar över 100 företag och nästan 25 000 personer från en annan plats än kontoret för att visa hur det går att göra arbetslivet mer flexibelt, att jobbet är något du gör och inte en plats du går till, och att alla IT-lösningar som finns i dag skapar massor av möjligheter att skapa en arbetsplats var som helst.
Lena Lid Falkman är ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm och forskar inom retorik och kommunikation i organisationer och för ledare. I sommar kommer boken Virtuella möten – effektiv gränslös kommunikation, som hon skrivit tillsammans med Tomas Falkman. Den handlar mycket om hur man som person kan införa virtuella möten i företag och organisationer istället för att sitta på samma ställe som sina kollegor – en möjlighet som funnits ett tag nu, men som är långtifrån det normala på många arbetsplatser.
I arbetet med boken har Lena Lid Falkman jobbat mycket med amerikaner. I sann ”lev som du lär”-anda har de inte träffats en enda gång utan skött allt arbete via nätet.
– Det funkar jättebra. Vi ser varandra och har långa möten och fikar ihop, berättar hon från sin friggebod hemma på tomten.
För givetvis jobbar hon hemifrån dagen till ära – precis som så många andra dagar.
– Det funkar utmärkt för mig som är forskare och småbarnsammma att göra så. Jag får mer effektiv arbetstid och lillkillen slipper vara så länge på förskolan. Jag har fått prova ut vad som funkar bäst och kommit fram till att jag behöver vara på kontoret på Handels (i Stockholm) två dagar i veckan och jobba hemma tre dagar. Annars blir jag för uttråkad.
För Lena Lid Falkman innebär det mer effektiv arbetstid när hon kan sitta hemma eftersom hon slipper flera timmars restid varje dag. Dessutom blir det lättare att fokusera när hon får vara ostörd. Här nedanför ger hon sina bästa tips till både chefer och anställda för att få en flexibel arbetsplats att funka så bra som möjligt.
Och en sak är viktig att komma ihåg:
– Kaffepauserna är viktiga. Då går jag härifrån och sitter inte vid skrivbordet och fikar.
Lena Lid Falkmans jobba hemma-tips …
… till chefer:
– Ta kontakt. Var inte rädd för att ringa och skicka inte bara mejl. När ni väl träffas är det bra att vara lite social.
– Se till så det finns tydligt avgränsade arbetsuppgifter och målstyrning. (Detta behövs självklart även om alla sitter på samma ställe.)
– Den som har problem med sitt kontrollbehov behöver fokusera på vad som åstadkoms istället för att räkna hur många timmar någon jobbar eller är på kontoret. Det är inte tiden och platsen som spelar roll.
… till anställda:
– Om du måste argumentera för att inte sitta på kontoret, tala om vad du ska göra och visa sedan upp att du gjort det. Då blir det tydligt och du visar att det inte handlar om att vara hemma och klippa gräset.
– För din egen skull, byt om till hyfsade kläder. Jag sitter inte i mysbyxor hemma och jobbar, det gör det också lättare att avgränsa jobb från ledig tid.
– Jobba på en avgränsad plats. Jag har en friggebod där jag sitter, förut hade jag ett arbetsrum inne men det är lätt att ”smutsa ner” köket, vardagsrummet och soffan så det blir jobb lite överallt. Skaffa strategier för som funkar för dig.