I dina flöden ser du dem varje dag. Inläggen från personer som tycks ha förändrat sina liv genom att vara aktiva på LinkedIn. De får spridning, bygger sitt varumärke och digitala nätverk. Och det är lockande att dras med, men du vet att du behöver uppdatera ditt LinkedIn-konto. Annars är det inte värt att ge sig in i diskussionen. Din profil är inte redo.
Känner du igen dig? Då är det dags att sluta skjuta upp uppdateringen av din LinkedIn-profil. Låt oss istället kika på vilken ände vi kan börja i! Att jobba upp sig på Linkedins algoritm kan nämligen vara enklare än du tror. När vi läser en artikel av Jane Deehan, Senior Content Marketer på Linkedin, som listat sina tips på hur du förbättrar din profil i 2024, slås vi av hur enkla många av stegen är.
Börja med dina bilder
Deehan börjar nämligen med att diskutera profilbilder, och tipsen hon kommer med är självklara. Ändå inser vi, halvvägs igenom stycket, att majoriteten av våra egna kollegor egentligen inte lyckats följa hennes till synes enkla steg. Förutom att profilbilden skall vara en tydlig ansiktsbild (inga semesterbilder från Gran Canaria mot solnedgången!) påpekar Deehan vikten av att ha en ny profilbild. Det ska se ut som du gör idag, och inte när du var nyexad student.
Men din profilbild är inte den enda visuella tillgången du har på din LinkedIn-profil. Bakgrundsbilden, det vill säga en banner som du kan lägga bakom profilbilden, glöms lätt bort av många. Här påpekar Deehan att du har ett ypperligt läge att fånga dina profilbesökares uppmärksamhet. Ta chansen att ge mer kontext till det du jobbar med och vad som ligger dig närmast hjärtat. En minnesvärd LinkedIn-profil är en visuell sådan!
Marknadsför dig med nyckelord
De flesta av oss är, krasst sagt, rätt torra när vi skriver våra headlines på LinkedIn. Alltför ofta står jobbtiteln och stoltserar, även fast det egentligen inte finns någon som helst regel på att jobbtiteln ska vara din titel på LinkedIn, påpekar Deehan. Jobbtiteln står ju trots allt under fliken erfarenhet på profilen!
Titeln är en chans att sticka ut, och ett perfekt exempel är att titta på hur många säljare väljer att göra. Att “Erbjuda skräddarsydda lösningar för X”, snarare än att bara skriva en anonym jobbtitel, kommer skapa en tydligare bild kring vad du gör och vad du kan bidra med i en potentiell kontakts nätverk.
Missarna som många gör
Det finns flera funktioner på din profil som många helt och hållet missar. Exempelvis kan du spela in hur ditt namn uttalas, värdefullt inte minst för dig som inte har ett internationellt gångbart namn. Vidare påpekar Deehan att många missar att skriva en sammanfattning. Här har du alltså möjligheten att kort sammanfatta din profil, för den som snabbt vill skapa en uppfattning om vem du är. Ett gyllene tillfälle att marknadsföra dig själv mot den som besöker din profil för att snabbt bilda sig en uppfattning om vem du är.
Var inte “passionerad”
Ett annat tips vi fastnar för grundar sig i en kritik mot “buzzwords”. Ord som Deehan presenterar som uttjatade, på grund av en överanvändning av orden. I listan, som är på engelska, hittar vi:
- Specialised
- Leadership
- Focused
- Strategic
- Experienced
- Passionate
- Expert
- Creative
- Innovative
- Certified
Vill du sticka ut gäller det helt enkelt att vara kreativ! Eller ursäkta, det ordet får vi inte använda. Nyskapande? Idérik? Nåväl, val av synonym åt sidan, var inte en basic LinkedIn-användare! Hitta specifika nyckelord som kommer ge din profil det där nödvändiga lyftet, så du inte fastnar i klustret av “strategiska” och “certifierade” profiler.
Bli rekommenderad
Vem behöver en referens till CV:et när du kan fylla din LinkedIn-profil med rekommendationer? Genom att be om personliga testimonials kan du skapa en autenticitet som kommer att lyfta fram din erfarenhet, oavsett hur många arbetsplatser du har haft. Be den där nöjda kunder, gamla chefen eller varför inte en nuvarande kollega att göra dig en tjänst! Skicka en förfrågan om rekommendation, och vipps så kommer du ha unika, personliga beskrivningar om varför just du är grym på det du gör, synliga för alla att se på din profil.
Dags att börja bli aktiv
När ditt konto börjar forma sig är det dags att börja bygga ditt nätverk. Skicka förfrågningar till relevanta personer och bifoga ett kort meddelande. Dela inlägg med relevant innehåll på ditt flöde. Kommentera på inlägg du tycker är intressanta, eller som för den delen tycks ha virala kvaliteter. Med tanke på det gedigna arbetet du faktiskt lagt på din nya profil, vore det ju synd om ingen fick ta del av den!