Tas du för givet på ditt jobb?
Din karriär 16 Maj 2024 kl: 08:16

Tas du för givet på ditt jobb?

Om ditt arbete tas för givet på din arbetsplats är det lätt att tappa motivationen. Hur hanterar du bäst en arbetsplats som tar dig för givet?

När vi inte känner oss sedda på jobbet kan inspirationen att jobba snabbt försvinna. Varför ska jag ge allt när ni inte ser det jag gör? Känslan av att tas för givet infinner sig, och plötsligt blir vi helt enkelt trötta på att göra vårt bästa. Den framförda frågeställningens konsekvens mynnar ut i besvärliga arbetsdagar med dålig motivation, kanske går det så långt att du börjar titta på att byta jobb.

Att tas för givet kan ha olika bakomliggande orsaker. För dig som anställd handlar det inte om att alltid behöva bekräftelse. Många arbetar med jobb där självständighet och eget driv är av vikt. Problemet uppstår när du sällan uppskattas – din chef och kollegar tar dig helt enkelt för givet! Konsekverna kan påverka dig på flera olika sätt.

Dålig arbetsmiljö
Du kanske jobbat över eller tagit dig an en uppgift utöver din arbetsbeskrivning, gjort något för att vara schysst under en övergångsperiod eller helt enkelt levererat utöver det förväntade! 

Eller så har du bara levererat allting på tid, med den förväntade kvaliteten. 

Likväl förtjänar du kärlek för ditt hårda jobb, och när din omgivning inte bekräftar dig skapar det självklart en jobbig arbetsmiljö att befinna sig i. För att säkerställa dig om att det inte är fallet bör du tala med dina kollegor och ta reda på varför exempelvis arbetsuppgifter utöver det förväntade inte ses som normbrytande, om så är fallet. Leta efter bakomliggande orsaker och skapa dig en förståelse för problemen i er arbetsmiljö.

Övertid
Övertid som du inte får betalt för är ett av de mest klassiska exemplen på en arbetsgivare som uttnytjar sin anställda. Övertiden kan bero på kompetensbrist och ibland behöver ett företag ställa höga krav på sina anställda under tuffare perioder. Men när problemet är återkommande, eller rent av vardag, är det dags att ställa några tuffa frågor.

Är det en återkommande förteelse att jobba över och ta fram datorn på kvällen eller helger ska du egentligen återkräva samtliga timmar. I vissa branscher är detta vanligare än andra, därför är det av vikt att ta reda på vart din bransch står och anpassa dina förväntningar därefter.

Var noga med att dokumentera de timmar du jobbar över. På så sätt får du en överblick och kan hålla reda på mängden, samt ha understrykande dokumentation när du tar upp problemet med din chef. Jobbar du för mycket behöver du ta en konversation med din chef där du är rak på sak och förklara hur övertiden påverkat dig negativt. 

Överskridande arbetsuppgifter
Vad händer när du under en längre period får arbetsuppgifter som inte ingår i ramen av ditt avtal? Ett klassiskt exempel är när en kollega slutar på din arbetsplats och du får i uppgift att ta över personens arbetsuppgifter. Helt plötsligt har du två jobb att oroa dig över!

Vid dessa situationer är det viktigt att be din arbetsgivare vara tydlig med hur länge du förväntas ge stöd. Ibland genomgår företag en förändringsfas och det kan behövas hjälp från dig. Som kollega kan det vara schysst att ställa upp, men kom ihåg att inte låta det ske för länge i så fall, eller resultera i övertid och en dålig arbetsmiljö.

Är du helt okej med att jobba över och ta dig an mer uppgifter – se till att få betalt för det!

Kommunicera ditt behov
Vissa av oss behöver mer bekräftelse än andra Det kan kännas jobbigt eller töntigt att behöva be om komplimanger, men pitcha istället in det som ett sätt att förbättra er arbetsmiljö och arbetslag på. Bekräftande feedback, precis som konstruktiv sådan, bör ses som ett självklart inslag på en välfungerande arbetsplats. Ett jobb där du inte känner dig uppskattad är inget att ta lätt på.