6 Apr 2009 kl: 00:00

Så kopplar du av i påsk

Högt tempo på jobbet? Stressklump i magen? Nils Edelstam arbetar dagligen med att få stressade chefer att varva ner. Här är hans bästa tips för hur du slappnar av i påsk.

  Planera planera och planera Tidsplanera och ha framförhållning så slipper du gasa i 190 för att hinna med lite ledighet. Se över kalendern och boka in tid till egen administration tills du kommer tillbaka från semestern. Det kan ramla in överraskande många mejl  på bara en veckas semester.   Bestäm när du kan vara nåbar Planera in och informera dina kollegor om vilka tider du kan vara nåbar under semestern. Exempelvis specifika tillfällen när du slår på din mobil och checkar din mejl. En del mår bra av att koppla bort allt, andra blir bara stressade över att inte veta vad som händer. Välj det som känns mest rätt för dig.   Motionera mera Landa inte bara på sofflocket under semestern. Nu har du lite tid att få in sunda vanor i vardagen. Starta dagen med en löprunda i naturen och träna yoga på gymmet.   Sov som solen Många semesterfirare lägger huvudet på kudden när solen tittar fram. Skjut inte på dygnet, vi är gjorda för att sova på natten. Sömn och en riktig dygnsrytm är viktigt för den som vill stressa ner.   Ha rimliga förväntningar Ha rimliga förväntningar på din semester. Det viktigaste är att du kan koppla av. Se till att ha lite marginal mellan aktiviteter, ibland är det bra att vakna upp och inte veta vad som ska hända under dagen. Du kan inte hinna med allt som vardagen inte ger tid till.   Träna avslappning i vardagen Tro inte att semestern ska sköta all avkoppling efter en hektisk tid på jobbet, återhämtning måste även finnas i vardagen. Lär dig en avslappningsmetod och använd den i vardagen, ta promenader och se till att vara ute mycket i naturen. Stresshantering är ett viktigt kompetensområde för alla. Om du har svårt att ändra beteende, tveka inte att söka hjälp!