Om du saknar bra rutiner när du jobbar hemifrån kan det vara svårt att få så mycket gjort som du skulle vilja. Här är några tips som gör det lättare att skilja på arbetstid och fritid:
1. Ordna ett kontor
Om möjligt är det bra att ha en särskild arbetsplats, helst i ett separat rum, istället för att sitta vid matbordet eller framför tv:n.
2. Arbeta på fasta tider
Bestäm dig för vilka tider du ska jobba och håll dig till dem. Varför inte ställa en timer?
3. Undvik distraktioner
Försök minimera distraktioner från ditt privatliv när du ska arbeta. Att kolla Facebook och din privata e-post, eller ”passa på” att tvätta är oftast ingen god idé.
4. Förbered dina måltider
För att undvika ett onödigt långt avbrott i arbetet är det bra om du kan förbereda mat i förväg.
5. Ät inte när du jobbar
Precis som på arbetsplatsen är det bäst att ta en paus från jobbet när du ska äta.
22% av de som brukar jobbar hemifrån gör det minst tio timmar/vecka. Vanligast är dock att göra det en till fem timmar/vecka.
Vanligast bland chefer och konsulter
Hemmajobb är vanligare bland chefer än bland anställda. Tre av fyra chefer uppger att de arbetar hemifrån varje månad. Branschvis ser man att hemmajobb är vanligast inom konsultverksamhet, utbildning, IT och telekom. Föga förvånande är det inte lika många inom handel, industritillverkning och transportbranschen som brukar jobba hemifrån. Källa: Manpowers undersökning Work Life som genomfördes 2015 och besvarades av 4 428 svenskar.
”Den som ibland jobbar hemma, minskar arbetsresor och utsläpp, ökar livskvaliteten och får mera gjort”
– Rikard Linde på Tankesmedjan Fores, som driver den officiella Jobba Hemma-dagen.
De största fördelarna med att jobba hemifrån enligt de som kan utföra en del av sitt arbete från ett skrivbord:
// Jag kan jobba mer effektivt 49 %
// Vardagslogistiken blir enklare 40 %
// Jag hinner mer än när jag är på arbetsplatsen 34 %
// Jag går att nå utanför ordinarie arbetstid 31 %
// Det begränsar smittspridning av förkylning och dylikt 28 %