Vi hjälper dig navigera runt fallgroparna och dra maximal fördel av möjligheterna under din första månad på jobbet.
Vecka 1 – Karta och kompass
SMYGTRÄNA PÅ KONTORSETIKETTEN. Segla inte in på kontoret första dagen utan att ha tagit reda på förutsättningarna. Ring personalavdelningen eller din blivande chef och ta reda på vad du kommer att ägna dig åt under dina första dagar. Passa på att fråga om det är kostym eller jeans som är standardklädsel och vad som gäller på lunchen. Tar man med matlåda eller äter ute? Kom välklädd, på gränsen till lite för uppklädd, den fösta dagen. Under veckans gång klär du dig allt mer som dina överordnade.
SLÄCK FLITENS NATTLAMPA. Planerar du att ge ett gott intryck genom att komma extra tidigt till jobbet och vara bland de sista som släcker kontorslampan under den första veckan? Då är det dags att tänka om. Många gör misstaget att gå ut för hårt den första veckan, men sedan orkar de inte upprätthålla samma tempo – vilket alla märker. Dyk i stället upp på jobbet i tid och försök undvika att jobba över. Annars ser det ut som att du inte klarar ditt arbete. Har du saker som du inte hunnit med – gör dem hemma i stället.
LUGN SOM EN FILBUNKE. Undvik att visa dig stressad eller utbrista ”nej, jag kan inte göra en enda kalkyl till förrän jag har fått i mig en rejäl latte”. Naturligtvis känner du dig förvirrad de första dagarna, men plocka fram skådespelartalangerna inför kollegor och chefer i början.
MINGLA MEDVETET. Ha som målsättning att bekanta dig med två eller tre nya personer varje dag. Och begränsa inte minglandet bara till de som arbetar på samma nivå som du själv. Ta reda på vem som får saker och ting gjorda på det här företaget och hur arbetet drivs framåt: Är det grupparbete som gäller eller individuella prestationer?
SPETSA ÖRONEN. Bästa öppningsrepliken under din första vecka? ”Hej, jag är ny här”, följt av den fråga du vill ställa. Kom ihåg att du faktiskt inte vet allt. Det säger Milo Sindell, medförfattare till Sink or swim: New job. New boss. Twelve weeks to get it right:
– När unga, ambitiösa personer börjar på ett nytt jobb försöker de ofta imponera och bevisa vad de kan, vilket resulterar i att de pratar för mycket. Istället kan babblandet uppfattas som att de inte vet när de istället ska lyssna och lära sig. Grundregeln är: Lyssna ungefär fyra gånger så mycket som du själv pratar.
REKOGNISERA RITUALERNA. Nu är det dags att studera kontorsritualerna. Kallpratar folk gärna över en kopp kaffe innan de sätter igång med dagens arbete? Sitter chefen och häckar på sitt kontor hela dagarna eller är han/hon ute och rör sig mycket i korridorerna? Observera och lär känna de sociala koderna på den här arbetsplatsen.
BLI INTE BÄSTIS – ÄNNU. Blir du bjuden på middag av en kollega under den första veckan på det nya jobbet är det klokt att vänligt tacka nej. (Om det inte är chefen som frågar förstås.) Under de första dagarna är det lätt att snabbt bli för personlig, särskilt när det är alkohol med i bilden. I det här tidiga skedet har du inte heller någon aning om hur kontorspolitiken ser ut. Lär känna landet innan du skaffar dig allt för nära lierade.
Vecka 2 – Var som Schweiz
JAGA OCH SAMLA. Vecka två är det dags att börja bygga relationer. Men akta dig för att fastna i de oundvikliga skolgårdsgrupperingarna som uppkommer även på kontoret. Killen som redan första veckan vill bli din bästa vän och börjar snacka om gemensam sommarsemester är det troligtvis läge att hålla en viss distans till.
PERSONIFIERA NEUTRALITETEN. Ditt mål i början bör vara total neutralitet. Vi förutsätter ofta att ju mer vi vet desto bättre, men det är inte alltid fallet när du är ny på jobbet. Under din andra vecka är det bättre att inte känna till denna typ av information. Låt ”Jag är lika neutral som Schweiz” bli ditt mantra.
NYKOMLINGAR REGERAR. Att vara neutral är inte samma sak som att vara en komplett nickedocka. Du har en klar karriärfördel som ny: att du ser saker med nya ögon.
Det kan vara en så enkel sak som att företagets hemsida är en navigeringsmässig katastrof, något som de mer hemmablinda kollegorna inte har lagt märke till.
Men dräm inte kollegorna i huvudet med dina nyfunna insikter på en gång. Lösningen? Skriv ner allt du ser som skulle kunna förbättras och när du har lärt känna företagskulturen lite bättre kan du ta tag i att åtgärda problemen.
AVSLÖJA DINA DOLDA TALANGER. Hitta gärna olika sätt att dra nytta av dina tidigare erfarenheter och föreslå nya idéer – dock med försiktighet och finess. Sitter du på ett möte under din andra vecka bör du inte referera för mycket till hur saker och ting fungerade på ditt förra jobb. Uttrycka dig i stället så här: ”En lösning som skulle kunna fungera bra är…”
KLART OCH TYDLIGT. Använd mejlen för att avrapportera ditt arbete till din närmaste chef.
– Var kort och koncis. ”Det här har jag gjort, det är vad jag ska göra och det här är resultat jag förväntar mig”, tipsar Milo Sindell.
Med andra ord, se till att chefen snabbt – skriftligt – får koll på vad du håller på med. Men när svarsmejlen slutar komma – vilket de otvivelaktigt kommer att göra efter den fjärde veckan – är det dags att sluta mejla.
SE DIG OMKRING. Bästa sättet at ta reda på vad företaget har för förväntningar på dig är att hålla koll på vilka de anställer. Är det renodlade strateger? Finansgurus? Nobelpristagare? De personer som anställs kan ge dig tydliga signaler om åt vilket håll företaget är på väg.
Vecka 3 – Lys som en 100-wattare
UPPLYSNINGSTID. Efter tre veckor på jobbet är det dags att hitta vägar för att särskilja dig från de andra i gruppen och visa upp din personlighet. Om det är möjligt, se till att få ett skrivbord som du kan arbeta vid stående, eller möblera om ditt kontor så att det sticker ut.
Karriärkonsulten Debra Benton ger ett annat, udda tips för hur du skiljer dig från mängden – sätt in en starkare glödlampa i kontorslampan:
– Jag känner till en vd på ett multimiljardföretag som gör detta varje gång han flyttar in i ett nytt kontor. Poängen är att du ska etablera en egen identitet – och särskilja dig från den som satt där före dig.
ANALYSERA CHEFEN. Genom att studera din chefs arbetssituation kan du få viktiga ledtrådar till vad ditt framtida yrkesliv kommer att präglas av. Svämmar skrivbordet över av papper? Då kan du nog förvänta dig att kommunikationen inte kommer att vara glasklar.
SÄTT UPP GRÄNSER. Om det är något som stör dig, är det nu tid att ta upp det som du inte är nöjd med, säger Debra Benton:
– Var det ett nio till fem-jobb ni kom överens om, men det är snarare sju till nio som är standarden? Om du inte tar tag i problemet runt vecka tre kommer de i din omgivning anta att du accepterar det.
GÖR DET SJÄLV. Det kan vara riskabelt att delegera arbetsuppgifter innan du har full koll på dina kollegors styrkor och svagheter. I slutändan är det du som är ansvarig för dina projekt, så ta det försiktigt tills du vet vem som kan vad. Att skylla på en kollega när något gått snett, gör det bara värre.
BLÅS INTE UPP DE EGNA MISSTAGEN. Vid det här laget har du säkert råkat göra ett och annat misstag. Men se till att inte urskuldra dig för mycket för dina misstag.
Det är alldeles för vanligt och helt onödigt. Perfektionism kan vara en karriärdödare.
Tänk istället på att allt för grandios framgång tidigt kan avskärma dina kollegor från dig. Så vad är lösningen? Fortsätt att vara en trevlig prick, men fäst inte för stor vikt vid vad andra tycker om dig, särskilt om du är framgångsrik.
Vecka 4 – Få koll på helheten
INTA HELIKOPTERPERSPEKTIVET. I slutet av din fjärde vecka bör du ha en klar bild av dina mål och din plats i den stora helheten. Dessutom borde du ha koll på vilken arbetsinsats du gör i förhållande till vilken effekt det ger. Observera vad andra gör istället för att bara lyssna till vad de säger. Nu kan du skaffa dig en realistisk bild av din framtid i företaget.
SLAPPA INTE. Vad ska du vara mest uppmärksam på under din fjärde vecka?
Din inneboende latmask, säger Eileen Benwitt:
– Folk tenderar att bli lite för bekväma lite för tidigt; sanningen är att det säkerligen kommer att ta minst sex månader innan du har landat helt i det nya jobbet. Å andra sidan, efter den tredje veckan, borde du inte längre referera till ditt förra arbete. Gör du det kommer det att verka som att du ännu inte har funnit dig tillrätta.
SCENEN ÄR DIN. Även om chefen inte hänger över din axel, så finns du hela tiden inom hans eller hennes radar. Det är alltså inte läge att slappna av allt för mycket. Fortsätt att ge publiken det de vill ha. Men efter fyra veckor av framgång har du gjort dig förtjänt av en rejäl belöning. Paraplydrink, någon?