20 Maj 2009 kl: 00:00

Så får du tiden att räcka till

jaga tiden stressDu kommer aldrig att få mer tid, och du kommer alltid att ha för mycket att göra på jobbet. Rått men sant. Däremot kan du vara tidseffektiv – och så här blir du det! Allt gungar framför dina ögon, telefonen ringer, du ser anteckningar som du inte känner igen och du minns inte vem du har lovat mejla angående vad. Om du bara hade mer tid. Här kommer två råa sanningar: Du kommer aldrig att få mer tid, och du kommer alltid att ha för mycket att göra. Det är ditt jobb att prioritera det som är viktigast. Din chef förväntar sig att du gör det. Då återstår frågan: hur får man tiden att räcka till?  

Vi listar några av de mest effektiva sätten att bli tidseffektiv:  

Gallra

– Om allt är lika viktigt är du dålig på att prioritera, säger Ingemar Tunstig som utbildar i personlig effektivitet åt Advantum Kompetens AB. För att göra det hela hanterbart kan du tala om A, B och C för att symbolisera ”Mycket viktigt”, ”Ganska viktigt” och ”Mindre viktigt”. Sådant som är D måste du kasta i papperskorgen.  

Fokusera

– Gör det som är viktigt, inte det som är bråttom, säger Andreas Granstedt som driver företaget AG Life Management AB. Det är inte den som skriker högst som är viktigast.  

Grovplanera

Slösa inte tid på att mikroplanera flera dagar fram i tiden. Verkligheten är din värsta fiende och den kommer att rasera din fina plan innan lunch.  

Smit

Våga fråga om du verkligen måste vara med på vissa möten. Våga säga ”Har vi inte redan haft det här mötet?”  

Töm huvudet

– Hjärnan kan bara hålla cirka sju bollar i luften samtidigt, och du har massor av saker att komma ihåg, säger Ingemar Tunstig. Så du måste ha ett hjälpmedel! Papper och penna är oslagbart eftersom det går fort.  

Specificera

Kräv att din chef preciserar hur ett lyckat resultat ser ut. – Man måste ställa sig frågan om vilka uppgifter som verkligen genererar de resultat man blir bedömd på, säger Andreas Granstedt.  

Sätt deadlines

Beteendeekonomen Dan Ariely har visat att flera små är bättre än en stor, och deadlines satta av någon annan är allra mest effektiva. Men din chef har inte tid att detaljstyra dina dagar. Du får nöja dig med det näst bästa: att sätta dina egna deadlines.  

Håll dig till planen

– Här är det bara din självdisciplin som kan hjälpa dig, säger Ingemar Tunstig. Om det kommer något nytt, gör det inte utan att först ha tittat på din att-göra-lista och frågat dig själv om det nya verkligen är viktigare och mer bråttom.  

Byt miljö

– När jag frågar människor var de är mest effektiva är det aldrig någon som säger ”på kontoret under kontorstid”, berättar Andreas Granstedt. Det är ganska talande.