Maryem Nasri arbetar som projektledare på webbstrategibyrån Carnaby och föreläser om hur Linkedin kan användas i karriären.
– Det viktigaste är att din Linkedin-profil är relevant och att du vet vad du har för syfte med din Linkedin-sida. Om du har studerat och bytt riktning i din karriär, kanske det kan vara bättre att lista ett skolprojekt än gamla erfarenheter som inte har relevans för dig längre. Rekryterare vill gärna veta vad du gör just nu.
Det finns en funktion till vänster på din Linkedin-sida där du kan ställa in vilket språk din profil ska visas i. Maryem menar att det är bättre att renodla sin profilsida med et språk, istället för att variera och använda både engelska och svenska.
– Blanda inte språk, det ger ett rörigt intryck. Det är bättre att ha två renodlade språkprofiler i en och samma profil. På Linkedin finns det stöd för att redigera och översätta till engelska.
Vad är det sämsta du kan göra?
– Det är att du har för lite information på din profilsida. Berätta gärna mycket om dig själv, så länge du gör det relevant utifrån vad det är för jobb du söker. Ett annat vanligt misstag är att du har fel profilbild. Helkroppsbilder och seriefigursbilder är inte något jag rekommenderar. Om du inte är serietecknare, då kan det visa på vem du är som professionell person.
”Det är viktigt att rekryteraren eller arbetsgivaren får en bild av vem du vill vara och är i ett yrkessammanhang.”
– Om du kontaktar mig vill jag gärna veta vem du är och varför vi ska ha kontakt. Jag får ofta förfrågningar utan att personen berättar hur vi kan ha utbyte av varandras nätverk. Vitsen med Linkedin är att kunna rekommendera människor till olika tjänster. Ett tips är då att skriva ett meddelande och berätta varför du vill ha kontakt med mig.
Maryem Nasris bästa Linkedin-tips
1. Gå med i en grupp på Linkedin som har koppling till din bransch. Tänk på att vara aktiv, då ökar du dina chanser och din synlighet hos rekryterare som kan vara intressanta för dig.
2. Linkedin har numera en mer utbyggd sökfunktion. Därför är det värt att tänka på vilka nyckelord du använder i din presentationstext. Använd sökord och termer i din presentation som är relevanta för de jobb och de sammanhang du vill synas i.
3. Underhåll ditt professionella varumärke. Gratulera en kontakt till det nya jobbet. Eller beröm ett företag ifall de har vunnit ett pris. Glöm inte att dubbelkolla så att de inte bara glömt att uppdatera jobbet på sin profil, annars kan det lätt bli pinsamt.
4. Stapla inte för många titlar på varandra. Det blir bättre fokus och tydligare för rekryteraren om du har färre ord i rubriken.
5. Gör olika sidor i samma profil för de språk du behärskar. En på engelska och en på svenska till exempel. Det blir mindre rörigt när rekryterare söker på ord och termer som är relevanta för det du söker.