Grattis till platsen på Uppstickarlistan! Hur känns det?
Nadja: – Tack snälla! Det känns fantastiskt roligt. Det är en fin bekräftelse på att det vi gör uppskattas. En sådan här utmärkelse gör också att vi får större chans att influera och påverka branschen ännu mer.
Vad gör er till uppstickare?
Linn: – Att vi är först i världen med att göra miljövänliga strumpbyxor. Vi tror också att det faktum att vi är två synliga kvinnor bakom ett varu-
märke med hög transparens uppskattas.
Nadja: – Vi är en innovativ spelare i en bransch som sedan en tid känts stagnerad och lite likriktad. Vi vill injicera nytt liv i strumpbyxor och göra en av våra främsta förbrukningsvaror till en lyxigare och bättre produkt.
Hur kom ni på idén?
Nadja: – Förr i tiden lämnade man in sina strumpbyxor till skräddarenför lagning och i dag slängs de i soporna efter en till två användningar. Jag använder själv mycket strumpbyxor och blev nyfiken på hur produktionen ser ut. När jag insåg vilken otroligt miljöskadlig produkt det är började jag leta efter ett hållbarare alternativ. När det inte gick att hitta föddes idén till Swedish Stockings.
Vad har inspirerat er mest under 2016?
Linn: – Kvinnor framför allt. Men också hållbarhet. Varumärket drivs till stor del framåt av att vi hela tiden letar nya innovationer inom allt från produktionstekniker till material. Men också det mottagande vi fått medialt och av kunder. Det får oss att vilja bli ännu bättre.
Vad hoppas ni åstadkomma under nästa år?
Nadja: – Vi vill växa mer internationellt. Samtidigt så jobbar vi med att utveckla och synliggöra vårt Swedish Stockings Recycling Program, där vi samlar in förbrukade strumpbyxor och återvinner dem. Vi vill verkligen förändra och influera hela den här industrin. Det är vår största motor.