Inom mediekoncernen Schibsted finns inte bara tungviktare som Svenska Dagbladet och Aftonbladet utan också en mängd snabbväxande bolag inom bland annat Personal Finance såsom Lendo och Compricer. Daniel Gustafsson, teamledare inom Schibsted Classified Media (SCM) Ventures, arbetar med att ta framgångssagan Blocket vidare ut i världen.
Det låter som ett roligt uppdrag, kan du berätta mer?
– Inom SCM arbetar vi med att utveckla och driva annonssajter som Blocket runt om i världen under lokala varumärken. I Frankrike heter sajten till exempel Leboncoin och har runt 200 miljoner annonsvisningar per dag. Så från att ha varit en liten lokal sajt i Skåne finns numera Blocket-sajter i ett 40-tal länder.
Vad är din roll i det hela?
– Jag leder ett utvecklingsteam som fokuserar på våra tillväxtmarknader, så kallade start ups. Vi har nyligen lanserat lokalt anpassade sajter i Nigeria, Ghana, Colombia och Tunisien, med allt vad det innebär av tekniska utmaningar. Nu följer vi nyfiket vad som händer. Om intresset tar fart blir nästa steg att besöka länderna för att prata med användarna om hur vi kan förbättra sajten. Blir den en framgång öppnar vi ett kontor på plats som tar över utvecklingen och driften.
Vad känner du dig mest stolt över?
– Att vi är med och bidrar till att människor köper begagnat istället för nytt och att saker som annars hade åkt till soptippen nu kommer till användning.
Varför ska IT-talanger söka sig till Schibsted?
– Här får du jobba med tekniska utmaningar i en snabbfotad, nytänkande och internationell miljö. I mitt team, bestående av nio utvecklare, finns ett flertal olika nationaliteter och vi jobbar mycket över både kompetens- och landsgränserna. Vill du jobba utomlands finns ett utbytesprogram som ger dig möjlighet att jobba i något annat land under ett par månader. Det finns även möjlighet till längre utlandsuppdrag. Jag jobbade till exempel på vår sajt i Australien under ett och ett halvt år, vilket var roligt och utvecklande. Klivet från utvecklare till att nu leda ett team, är även det en spännande utmaning.