Artikeln publicerades i juni 2015.
Ska jag gå och mingla vid kaffebryggaren nu? Kan man verkligen ha jeans på sig eller är det för slappt? Bör jag prata lite mer eller lite mindre nu i början när jag är ny?
Dessa tankar, och många fler, brukar cirkulera i nyanställdas huvud. Sant som sagt, att göra ett gott första intryck på en arbetsplats är viktigt. Om man hamnar fel från början kan det lätt skapas en irritation bland kollegorna, något som i sin tur kan bli svårt att skaka av sig.
Karriärcoachen Nina Jansdotter menar att något av det viktigaste när man är ny på en arbetsplats är att läsa av situationen, hålla både ögon och öron öppna och känna av läget.
– I alla nya sammanhang måste du läsa av situationen så att du inte riskerar att göra fel. Det kan handla om allt från klädval, jargong till hur man skämtar med varandra. Man måste förstå vem som har makten, och det behöver inte alltid vara personen som är chef, säger hon.
”Läs av situationen så att du inte riskerar att göra fel.”
Det kan vara så enkelt som att till exempel gå in i fikarummet och råka använda någon annans kaffekopp. Enligt Nina är det viktigt att vidga öronen i början och ställa många frågor till en eller flera personer som man känner att man kan lita på. Kolla till exempel vilken kopp du kan använda och vilken plats du har rätt att sitta på.
Men att starta hösten på ett bra sätt behöver inte bara handla om att man är nyanställd och ska börja ett helt nytt jobb. Det kan lika gärna vara så att man kommer tillbaka från semestern och behöver en fräsch nystart.
– Ställ mycket frågor, kolla hur läget har varit under semestern och se till att få en bra överlämning. Man är ju ofta lite jetlaggad efter semestern, så om det går alldeles för trögt i början kan det vara smart att göra en förnyelse av arbetsuppgifterna, tipsar Nina och tillägger:
– Sätt upp nya mål för dig själv: Ska jag bli bättre på att lyssna? Ta för mig mer? Göra arbetsuppgifterna snabbare? Alternativet är att prata med chefen om nya mål, men om hen inte förstår eller bryr sig så måste man bli sin egen ledare.
•••
8 tips från Nina – så förbereder du dig som ny på jobbet
1. Kolla av läget
Hur skämtar man här? Vad är det för klädkod? Vilken plats får jag sitta på och vilken kaffekopp kan jag använda? Se hur det funkar på din nya arbetsplats.
2. Ät tillsammans med kollegor
Om kollegorna går ut och äter så är det absolut smart att skippa matlådan för att följa med. Det kanske svider lite i plånboken, men du kommer komma snabbare in i gemenskapen.
3. Skaffa en informell mentor
Att bli en i gänget handlar till viss del om det sociala spelet, men också om vilka arbetsuppgifter man har. Om du inte gör rätt tycker cheferna inte att du levererar. Om du då inte förstår vad som väntas av dig, och om arbetsbeskrivningarna inte är tillräckligt tydliga, måste du ta reda på det. Skaffa en informell mentor som du känner att du kan fråga.
4. Var nyfiken
Titta alltid upp från skrivbordet när någon passerar, hälsa och ge dem ett leende. Ställ frågor i hissen, var kommunikativ och visa dig intresserad av människorna på din arbetsplats. Det kan räcka med frågor som: Hur länge har du jobbar här? Vad heter du? Hur är läget?
5. Fastna inte med en person
Det är lätt att ty sig till en person som man känner att man klickar med, men det är viktigt att inte för snabbt ingå i ett ”läger”. Försök att vara en fri fågel på arbetsplatsen och inte bli stämplad direkt.
6. Börja inte stora projekt vid sidan om
Det är ansträngande att vara ny på en arbetsplats. Förändringar är utmattande och det kommer krävas mycket energi. Försök därför ha allt fokus på arbetet, boka inte upp för mycket på kvällarna och acceptera att det kommer vara ett 100 dagars långt maraton att sätta sig in i.
7. Ha öppna sinnen
Självklart handlar det om att du ska leverera rätt saker på ett sätt som passar din nya arbetsplats. Titta dig omkring och se vem av dina kollegor som får mest gehör, gör ett bra jobb och är omtyckt. Försök därefter kopiera hens koncept och gör likadant.
8. Beröm dig själv
Gör du misslyckanden så är det faktiskt inte hela världen. Försök se till att varje dag blir en ny chans att ge ett nytt intryck. Och om du gör fel brukar de allra flesta acceptera en genuin ursäkt.