10 Jun 2014 kl: 00:00

Nya utmaningar så snart det börjar kännas för hemtamt på Tieto.

Hani Movahed höll på att färdigställa sitt exjobb hos ett av världens ledande telekomföretag. De ville ha honom kvar, men just då hade telekomjätten anställningsstopp. Istället blev han headhuntad av IT- och teknikkonsultföretaget Tieto och blev uthyrd till samma företag. För så funkar Tieto: med smarta lösningar och knivvass kompetens förändrar de andra företags sätt att arbeta.

 
Nu har du varit på Tieto i fem år, hur har resan sett ut? 
– Jag har redan från start pushat mig själv att göra det jag tycker är kul. Under min tid på Tieto har jag växlat mellan teknikroller, drivit utvecklingsprojekt  och haft olika typer av ledarpositioner. Jag är den "sociala nörden” och vill hela tiden ha nya utmaningar och på Tieto får jag möjligheten att utveckla mina styrkor. En av mina mentorer sade en gång att ”om alla byter plats så snart de blir missnöjda, så kommer alla att bli nöjda”. Det ligger något i det, så när jag känner att jag har bidragit med allt jag kan i ett projekt är det dags för nya utmaningar.
 
Vad gör du just nu?
– Just nu sitter jag hos en stor kund i telekombranschen och driver en del av deras strategiska transformation. Jag leder ett team på 15-20 personer som sitter i Sverige respektive Indien och som Lead Developer sköter jag kommunikationen med kunden och ser till att utvecklarna levererar högsta kvalitet. 

Vad får Tieto att sticka ut bland konkurrenterna?
– Vi arbetar med så många olika kunder i olika branscher över hela världen. Det innebär att du får möjlighet att prova på det mesta och hitta det just du tycker är kul, och det är något som få företag an erbjuda. Vi har också en prestigelös kultur och delar med oss av vår expertis till både kunder och kollegor. I ungefär 90 procent av alla de IT-produkter eller tjänster du använder varje dag har vi förmodligen haft ett finger med i spelet. Vi är IT-världens svar på skådespelaren Peter Stormare – vi är med överallt men ingen vet vilka vi är. Vi har inget bekräftelsebehov: vi hjälper företag att blomstra och det räcker för oss.