Konflikter på jobbet är vanliga, och grundar sig i många olika saker – från dåliga leveranser till folk som gör sig onåbara eller struntar i rutinerna. Manpowers undersökning Work Life visar också att mer än varannan svensk upplever jobbkonflikter minst en gång i månaden. Och att en av fem arbetsgivare inte gör ett dyft för att lösa dem.
Läs också: Så handskas du med giftiga människor.
Bråkigt på jobbet? Det kan vara kontorets fel.
Så hanterar du en konflikt
1. Ta tag i problemet omgående.
2. Fråga dig vad det är du inte vet än. Var och en har ofta sin egen berättelse om en konflikt.
3. Skilj på problem och person. Formulera konflikten som något ni gemensamt behöver lösa.
4. Var tydlig i din kommunikation. Berätta precis vad som har påverkat din syn på saken, tala om hur du känner och vad som är viktigt för dig.
5. Håll kontakt med motparten. Att undvika varandra gör ofta att slitningen förvärras. Ta initiativ till små tillmötesgående steg.
6. Analysera vilka behov och intressen som ligger bakom de olika ståndpunkterna.
7. Gör det lätt för motparten att vara konstruktiv. Försök ge erkännande och respekt på de punkter du kan. Undvik personpåhopp!
8. Försök att se konflikten utifrån och få en helhetsbild. Tänk på vad som kan påverka konflikten både positivt och negativt.
Källa: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet.