”Kreativ marknadsföring är min huvuddrivkraft”
16 Mar 2017 kl: 00:00

”Kreativ marknadsföring är min huvuddrivkraft”

Vad tycker folk om reklam i dag?

– Många studier pekar på att vi har blivit adlergic, alltså alergiska mot reklam. I dag tittar många exempelvis på Netflix för att slippa reklam. Trenden går mot mer utomhusreklam och native för att nå resultat. Native är det annonsformat som växer mest i hela världen.

Du arbetar även inom något som heter Shortcut Creative Lab. Berätta om det!

– Under hösten har vi agerat väldigt mycket som ett kreativt labb. Eftersom vi arbetar med datadriven journalistik, både redaktionellt men även i våra annonsformat, ligger det i vårt DNA att hela tiden testa vilka olika format som fungerar bäst ihop med olika typer av berättande.

Vad fungerar bra?

Ett: Den här typen av kreativ native där man intervjuar en person rakt upp och ned har blivit väldigt vanlig. I stället vill vi göra ett journalistiskt omtag och skriva en text kring ett ämne där kunden får vara vägledande.

– När vi till exempel skriver om hur Advokatfirman Hamilton hjälpte MTGx att säkra affären med tyska spelbolaget Innogames utgår vi från tre Hamilton-medarbetares glasögon. På så vis får vi en helt annan effekt än när vi intervjuar en person som inte kan låta bli att nämna floskler som högt i tak, innovativ miljö och hålbarhet.

Två: Med våra TIV:ar, ett rörligt 30-45-sekundersformat anpassat för smart phones, märker får vi längre och mer kvalitativ tid med våra målgrupper.

När de sedan blivit intresserade av en viss produkt eller en specifik arbetsgivare kan vi med smart teknik skjuta direkta köp- eller ansökningsbudskap gentemot uppvärmda och engagerade medarbetare.

– Tre: Långsiktig retargeting ­– att långsiktigt bygga upp och spara en målgrupp. Det kan man bland annat göra genom engagemang, så som videovisningar eller läsare av en artikel. På så viss fördjupar man relationen till samma människor men med nya budskap.

Hur hittade du passion för det du arbetar med i dag?

– Jag har alltid tyckt om att jobba med marknadsföring och kommunikation. Redan som tioåring formulerade jag att jag ville jobba med det. Jag är uppvuxen i ett familjeföretag som driver ett konstsmide i Wira bruk. När jag var liten stod jag i butiken och funderade på hur vi skulle göra för att få in nya kunder och göra dem nöjda. Kreativ marknadsföring är min huvuddrivkraft.

Vad är din passion utöver jobbet?

– Förutom att varje dag följa mina tvillingdöttrar upptäcka världen så har jag alltid haft passion för bollsporter som innebandy, fotboll och golf. Hos oss på jobbet resulterar detta i t.ex. lunchmöten över en bowling. Sedan älskar jag att laga mat, jag skulle säga att jag lagar mat 95% av gångerna hemma. Det är rogivande samtidigt som jag får möjlighet att experimentera. Science fiction och teknik är också två passioner som står mig nära.