”Känner du dig nöjd har du inget här att göra”
30 Aug 2013 kl: 00:00

”Känner du dig nöjd har du inget här att göra”

Det spelar egentligen ingen roll vilken bransch man pratar om. Vi har sett det överallt. Någon som får komplimanger i köket får för sig att öppna en egen krog. En annan som brinner för sitt modeintresse jobbar stenhårt för att få igång ett eget klädmärke. Vissa lyckas, rejält dessutom.

Och det är nog många som någon gång varit på festival och tänkt tanken att det vore spännande och kul att starta en egen.

Men vad krävs egentligen? Niklas Jonsson förklarar:

– Det första är att skaffa sig erfarenhet genom att antingen samarbeta med någon eller försöka jobba nära en festival under en tid. För det är mycket som ska fixas och vara på banan som man kanske inte tänker på och det är skönt att slippa drabbas av överraskningar. Sen tror jag på att bygga långsiktigt, och inte satsa allt på ett kort. De lyckade festivalerna i Sverige har ofta startat som en mindre festival och sedan haft en uppåtgående kurva.

 

Precis som med majoriteten av den verksamhet som drivs på egen basis menar Niklas Jonsson att engagemanget är avgörande för att lyckas med en festival.

– Det är sjukt viktigt att ha ett brinnande intresse eftersom det är svårt att orka om man saknar kärlek till musiken och en vilja driva utvecklingen framåt. Känner du dig nöjd har du inget i den här världen att göra.

 

Vad har du själv för bakgrund?

– Jag har läst ett år till ingenjör, men det var så tråkigt så jag hoppade av. Jag har även läst mediekommunikation och filmvetenskap och svenska, men inget av det har egentligen något med min nuvarande sysselsättning att göra.

 

Hur blev du festivalgeneral då?

– Min första festivalerfarenhet kom då jag arbetade med inomhusfestivalen Umeå Open under några år. Sen startade jag Popaganda 2002 tillsammans med Eric Birath. Vi satte ihop den första festivalen på tre månader, vilket jag inte rekommenderar. Men det var en annan tid då, det fanns inte lika många festivaler i landet och ingen i Stockholm. Det gjorde att publiken var mer förlåtande och vi kom undan med saker vi inte skulle göra idag.

 

Kan man göra karriär som festivalgeneral?

– Jag vet faktiskt inte. Att prata om eller tänka på det ur ett karriärperspektiv är nog farligt och man riskerar att komma in i det på fel sätt. Publiken märker om man inte har hjärtat i det. Men att arbeta med en festival ger många värdefulla erfarenheter som man bär med sig i arbetslivet.

 

Vilken är er största utmaning?

– För fem år sedan, när vi flyttade till Eriksdalsbadet, var det mest praktiska saker som att lösa all logistik. Nuförtiden är det artistbokningar och PR som är det vi måste lägga mest tid och energi på. Men det är även en utmaning att fortsätta kunna leverera och tillfredsställa publiken. Vi måste hela tiden hitta nya vinklar och förnya oss. Ett stillasittande bevakande är en direkt motpol till det vi vill vara och göra.

 

Hur har ni påverkats av festivalkonkurserna?

– Inte mycket. Det märks egentligen bara genom att man har fått frågor om det. Vi jobbar till stor del som vanligt. Vi har kanske varit tydligare i kommunikationen och förklarat att det inte finns på kartan att vi ställer in, att festivalen verkligen kommer bli av. Vi har inte märkt nån skillnad på biljettförsäljningen.

 

Varför har ni gått så bra?

– Jag tror det till stor del beror på att vi har en stabil ekonomi, vi har aldrig gått minus. Och när det har varit svårare att få ihop det har vi jobbat väldigt noggrant och medvetet. Vi tar oss aldrig vatten över huvudet. Det är viktigare för oss att leverera en jävligt grym popfestival än att växa för snabbt.