– Jag gillar verkligen att prata med människor. Min sambo säger att jag pratar så gärna att jag skulle kunna prata med mig själv, säger Charlotta Lindahl, som nästan vill kalla de mänskliga relationerna för ett av sina största intressen. Ett intresse som passade utmärkt när hon i somras klev in i rollen som direktör för mobiloperatören Tres kundservice- och lojalitetsavdelningar.
Tre har valt att leja ut så lite som möjligt av sin kundservice till andra företag, vilket innebär att Charlotta Lindahl har ansvar för totalt cirka 350 anställda på de olika avdelningarna.
I jämförelse med det förra jobbet, som nordisk sälj- och marknadschef på språkjätten EF, är det nya direktörsjobbet större och bredare. Men Charlotta Lindahl ser flera röda trådar mellan alla de företag där hon har valt att jobba.
– EF och Tre har mycket gemensamt. Båda har en stark kultur, det är inte ställen man bara jobbar på. Det passar mig, jag är ingen typisk förvaltare.
Charlotta Lindahl trivs på företag som är fria från fastlåsta strukturer kring hur saker ska göras och där unga människor kan få mycket ansvar tidigt. Hon ser sig själv som en chef som ger ansvar till den som vill ha det.
– Jag vågar lita på människor och jag vågar tro att alla vill göra sitt bästa, säger hon.
Att jobba med människor är dynamiskt. Därför går det hela tiden att bli en ännu bättre ledare, enligt Charlotta Lindahl, som själv tror att hon är en bra chef eftersom hon har modet att testa nya saker, klarar att ta till sig kritik och är prestigelös.
Charlotta Lindahls cv ger bilden av en person som verkar ha siktet inställt uppåt och framåt. Hon säger inte emot om man påstår att hon verkar vara väldigt målmedveten, men tror att det hela bottnar i att hon alltid vill göra bra ifrån sig.
Dessutom är hon mycket noga med att då och då stanna upp för att känna efter.
– Jag försöker ha det som en fast punkt i min kalender att reflektera. Jag känner efter om jag har balans mellan jobb, vänner och hela livet utanför, så att jag åtminstone vet hur det ligger till. Ibland går det så fort allting. Då är det lätt att fara upp i luften och tappa kontakt med marken.
Charlotta Lindahl
Titel: Direktör för kundservice- och lojalitetsavdelningarna på Tre. Ålder: 34 år.
Bor: I Stockholm. Familj: Fästman, storasyster och pappa.
Ledarskapets uppsida: Att kunna påverka och att se andra människor växa.
Ledarskapet nersida: Att man måste göra misstag för att lära sig.
Mest stolt över under året som gått: Att vi på Tre överlag får väldigt höga betyg av våra kunder.
Några goda råd: Skaffa en utbildning. Våga testa olika saker.
Foto: Jezzica Sunmo