Att arrangera ett eget hackathon för att boosta innovationskraften har blivit en framgångssaga för globala Schibsted. I åtta år har de arrangerat det populära Schibsted Hackday – där deltagare under 24 timmar får möjlighet att ta fram prototyper eller tekniska lösningar till nya idéer. Deltagarna kommer från olika delar av Schibsted, bland annat Aftonbladet och Blocket. En av arrangörerna bakom evenemanget är Nina Felixsson som kombinerar uppdraget med sin roll som UX Lead.
Berätta, vad är syftet med Hackday?
– Tanken är att deltagarna ska få tillfälle att utforska idéer eller tankar på ett sätt som kanske inte är möjligt i det dagliga arbetet. Det kan exempelvis vara att experimentera med olika mobila plattformar, testa nya ramverk och teknologier eller att förbättra en användarupplevelse. Det blir som en outlet för kreativitet.
Hur går det till?
– Under två dagar samlas alla utvecklare och designers på Schibsteds kontor i Stockholm. Alla som deltar får välja själva om de vill jobba på egen hand eller tillsammans med andra. En del har förberett idéer i förväg medan andra tar det som det kommer. Vi håller till i vår konferensvåning där vi som arrangörer serverar mat och dryck under hela dagen. På kvällen har vi det vi kallar för LAN night, där vi serverar pizza och öl och har en gemensam spelturnering. Dagen efter avslutar vi genom att alla grupper får tre minuter på sig att presentera sina projekt. Då är alla på företaget välkomna att komma och lyssna och ta del av vad som gjorts under Hackday.
”Hackday har inga ramar, det är kravlöst och högt i tak.”
Varför behövs ett sådant här evenemang?
– De flesta av oss sitter i kontorsmiljöer och jobbar dagligen väldigt fokuserat på våra produkter eller projekt. Schibsted är en stor koncern och att få träffas och utbyta idéer och tankar är ett viktigt sätt att främja vår innovationskultur. Hackday har inga ramar och det känns viktigt att det ska vara kravlöst och högt i tak.
Vad händer med idéerna efteråt?
– Sedan tre år tillbaka har vi en jury som väljer ut tre bidrag som på ett föredömligt sätt avspeglar kärnan i Schibsted Hackday. De tittar då på nivå av användbarhet, kreativitet, innovation och affärsnytta. Det är ingen tävling med vinnare men de tre utvalda bidragen får ett hedersomnämnande och möjlighet att presentera sin idé för ledningsgruppen i Sverige. Därefter är det juryns uppgift att lyfta dessa idéer vidare i bolaget.
Vad gör Schibsted till en bra arbetsgivare?
– Schibsted är en stor aktör som har kapacitet att lägga fokus på användarupplevelsen och satsa på ett enhetligt designsystem för nyhetspublikationer. Just nu håller vi exempelvis på med en gemensam teknisk plattform som alla Schibsted-tidningar kommer att gå över till så småningom. Här finns utrymme för alla att vara med och utforma framtidens nyhetsprodukter. Just att det finns kapacitet för att ta tillvara idéer som på sikt kan förändra framtidens nyhetsupplevelser är något som gör att jag trivs på Schibsted.