Hon tog spikmattan till Sverige
15 Jan 2010 kl: 00:00

Hon tog spikmattan till Sverige

Susanna Lindelöw – Tog spikmattan till Sverige

Ålder: 46 år.

Bor: I Västra hamnen i Malmö.

Gör: Grundare av och vd för Cura comp som säljer spikmattor.

Inspiratör: [q]“Tja, Kamprad har ju erövrat hela världen?…”[/q]

Att spikmattor har blivit så populära tror jag beror på att produkten kom ut i precis rätt tid. Nästan alla har ont eller är stressade och den traditionella sjukvården klarar inte att behandla det. Dessutom gillar många att spikmattan ger effekt direkt. Det är inget piller man ska ta, som man egentligen inte vet vilken effekt det har på kroppen.

Jag var först med att få ut spikmattan i Sverige. Det fanns en rysk sylbädd som togs fram på 1970-talet. Den hade sålts i liten skala i Sverige men de flesta kunde inte använda den eftersom den gjorde så ont. Hösten 2004 köpte jag ändå en sylbädd. Jag jobbade med IT då och höll datautbildningar och hade haft ständiga ryggskott under sex-sju års tid. Jag kunde ligga nerbäddad veckovis. Jag försökte använda den där bädden men sylarna var för vassa och smärtan gick inte att reglera, till exempel med en t-shirt. Då försvann effekten helt i stället, eftersom spikarna satt så tätt och var så korta. Jag funderade ändå vidare på spikmattan som fenomen, och intuitivt kändes det som om det skulle kunna funka.

Jag bestämde mig för att göra en demo. Jag köpte en planka och spikade i hundratals fyrtumsspikar. Det blev inte så bra men jag lät tillverka en modell i plast med samma mått och började sälja mattan via småannonser. Folk köpte mattor men det var först när jag började rikta in mig mot terapeuter som det lossnade. De förstod konceptet direkt. I samma veva, i augusti 2007, snappade Aftonbladet upp ’trenden’ i sin hälsobilaga. Jag tog hjälp av en journalist i mitt nätverk och skickade ut ett pressmeddelande. Expressen nappade och skrev om spikmattor, varpå Aftonbladet kontrade med att lyfta upp sitt reportage på sin sajt. Då kraschade min dator, beställningarna bara vällde in. Det var ett drömscenario!

Jag jobbade som en tok, tänkte att det inte kunde vara sant och att det snart skulle gå över, men det har det inte gjort. Första bokslutet (2007) omsatte vi drygt 700 000 kronor och det senaste bokslutet (2008) omsatte vi drygt fyra miljoner kronor. Det säger lite om hur fort företaget har växt. Och fortsätter det i samma takt året ut landar vi på tolv miljoner i omsättning för 2009.

Jag har haft stor nytta av att jag är utbildad civilekonom och har 13 års erfarenhet av marknadsföring och försäljning. Jag vet hur tufft det är att sälja, man måste vara extremt målmedveten och marknadsföra sig. Och det tar tid, speciellt om man är först på en marknad med en ny produkt som jag var.

Min dröm för framtiden är att försörja mig och familjen. Jag vill kunna njuta, kanske flytta till Spanien där jag har mina rötter. Jag vill ha ett bra liv och jobba lite mindre – ibland jobbar jag övermänskligt mycket. Jag siktar inte på miljoners miljarder men det här är en fin pensionsförsäkring om det fortsätter att gå bra. Och ryggskotten är jag i alla fall kvitt.