10 Jun 2014 kl: 00:00

Hittade perfekta jobbet på Swedish Match

Det enda Tove Lundgren säkert visste när hon tog examen 2011 var att hon ville jobba med marknadsföring. I övrigt var hon liksom många andra studenter orolig för att inte ha rätt kontaktnät för att få ett roligt jobb. Men på Swedish Match kunde hon andas ut.

Vad gjorde att du fastnade för Swedish Match?
– Jag trodde egentligen inte att det gick att hitta rätt direkt, men redan under den första intervjun på Swedish Match kände jag att jobbet var perfekt och att jag skulle stortrivas. Här skulle jag få vara med och utveckla våra varumärken hela vägen från insikt- och konceptutveckling, via produktutveckling till försäljning i olika kanaler! Sedan fick jag också ett väldigt varmt välkomnande och kände att det här är ett företag med en trevlig företagskultur.

Och vilka av dina egenskaper gjorde att du knep jobbet?
– Jag tror att det var kombinationen av nyfikenhet och envishet. Jag gillar nya utmaningar.

Du började som Assistant Brand Manager och nu har du ansvar för egna varumärken. Hur kommer det sig att du har utvecklats så fort?
– Swedish Match satsar på sina unga medarbetare och har en företagskultur som uppmuntrar till intern­rekrytering. Levererar du bra i din nuvarande roll och vågar ta chansen när det kommer nya möj­ligheter kan du utvecklas fort. Jag har också bra förebilder som inspirerar mig. Redan på anställningsintervjun fick jag träffa både marknads- och HR-chefen, som båda är kvinnor för övrigt, som gav mig en väldigt positiv bild av företaget.

Vad innebär din nya roll?
– Jag ansvarar för två varumärken: Grov och Nick & Johnny, varav det sistnämnda är stort på den norska marknaden. Det ska bli spännande att få ansvar för dessa varumärkens utveckling. Marknadsbilden för snus har förändrats, med starkare konkurrens från internationella aktörer, vilket gör att vi måste arbeta mer innovativt för att behålla vår position.

Nu när du inte är nybakad student längre, har du något karriärtips till andra?
– Satsa på det du tycker verkar kul, det är mer håll­bart i längden. Och våga tro på att du kan få ett roligt jobb utan nätverk. Det fick ju jag!