Han räddade Alshammars baddräkt – och blev rik
25 Jan 2010 kl: 00:00

Han räddade Alshammars baddräkt – och blev rik

Det gäller att vara snabb. Jens Leveau köpte simmerskan Therese Alshammars trasiga baddräkt som förstörde hennes guldchanser under OS i Peking förra året – och lagade den på 20 sekunder.

Jens Leveau – Lagar dragkedjor på 20 sekunder
Ålder: 43 år.
Bor: I Visby.
Gör: Vd för svenska företaget Zip clip solutions, med produkten Zlide on.
Inspireras av: Torsten Jansson, New Wave Group, och Peter Blom, Peak Performance, har gjort bra resor med sina företag.

Zlide on är en liten dragkedje­lagare, en löstagbar löpare som klickas fast på en trasig dragkedja på alltifrån vanliga kläder, militärplagg och väskor till båtkapell, tält, möbelbeklädnad och mycket annat. Jag brukar jämföra den med uppfinningar som säkerhets­nålen och gemet – den är liten, oumbärlig och alla behöver den någon gång.

Förra hösten fick jag en pr-snilleblixt. Jag såg Therese Alshammars guldchanser försvinna när hennes hajdräkt sprack under OS i Peking. Den där baddräkten ska vi ha, tänkte jag. Men radioprogrammet Rix morgonzoo fick dräkten i gåva till sin Rosa-bandet-auktion. Där la jag till slut beslag på den och fixade blixtlåset på fem sekunder. Jag betalde 20 000 kronor för Alshammars baddräkt och det var det absolut värt. Förutom att det gav uppmärksamhet i media har vi använt dräkten på mässor och vi lånar ut den till återförsäljare så att de kan demonstrera produkten.

Historien börjar egentligen på femtiotalet när min morfar Sven fick syn på en liknande idé som chef för Visbytvätten. Morfar försökte få mig intresserad under åren men jag var i byggbranschen och kände mig inte riktigt lockad. Men sommaren 2005 såg min fru Sara att statliga Almi sökte folk med bra affärsidéer. Då tyckte vi att det var dags att testa något nytt och både Almi och ett innovationsråd gav tummen upp. I slutet av 2006 sålde vi den första produkten och i maj 2007 lade Försvarets materialverk en order, sedan var vi i gång. Huvud­kontoret finns i Visby och tillverkningen sker i Småland där vi har fyra fabriker med runt 100 anställda.

På mindre än ett år har vi etablerat oss i över 50 länder. Utöver det har Zlide on precis börjat säljas i Nord- och Sydamerika, och nu förhandlar jag om försäljning i hela forna Sovjetunionen. Vid årsskiftet räknar vi med att finnas på 70 procent av världsmarknaden, med en omsättning på mellan 250 och 500 miljoner kronor. Då ska vi lägga planen för resten av marknaden – Asien.

Jag tror delvis att vår framgång beror på att vi knyter an till det nya, mer miljömedvetna sättet att tänka – trenden att man ska ta vara på sina saker och laga dem i stället för att vara så snabb med att kasta och köpa nytt. Folk är mer emot slit-och-släng nu, både av miljöskäl och på grund av lågkonjunkturen.

Tips till andra? Vi har lagt mycket pengar på att säkra patenten i olika länder. Det är många som vill sno åt sig en bra idé. Och man ska definitivt undersöka marknaden ordentligt innan man kör igång. Vi har satsat på att bygga upp ett bra kontaktnät före lansering i ett nytt land, så att vi kan avgöra vad som är väldigt fel och var fallgroparna finns. Man måste vara väldigt ödmjuk och lyhörd. Lyssna på andras tips, råd och synpunkter men gå aldrig ifrån din grundidé.