Alla har en åsikt om årets glassnyheter – hur gör ni för att träffa rätt?
– Vi vill vara hela svenska folkets glassleverantör, och det är naturligtvis en utmaning att kunna tillfredsställa en så pass bred målgrupp. Vi följer de stora trenderna inom mat och konfektyr, men framförallt lyssnar vi väldigt mycket på konsumenterna. Det finns ett otroligt starkt engagemang kring våra produkter och vi får tusentals förfrågningar varje år om att ta fram nya glassar eller återlansera gamla.
Hur mycket makt har du över vilka glassnyheter som når fram till konsumenterna?
– Jag är med i teamet som tar fram årets nyhetspaket med glassar som vi tror flesta människor kommer att känna glädje av. Jag har definitivt stor påverkansgrad och äger en stor del i beslutsledet, och är med från start till mål i processen.
Hur påverkar glass våra känslor?
– Få människor kan hålla i en glass utan att dra på smilbanden och man blir nästan lite barnslig! Inte sällan har vi starka barndomsminnen kopplade till våra olika pinnar och strutar, minnen som kan leva kvar hela livet. Glass engagerar alla – från de allra minsta till pensionärer. Många tycker det är kul att titta på gamla glasskartor och nostalgiskt tänka tillbaka på svunna somrar och härliga semesterminnen.
Någon glass som kommit tillbaka tack vare folkets makt?
– Många! Ett exempel är min personliga favorit Tip Top, den var borta i många år men tog sig tillbaka till marknaden tack vare ett högt tryck från konsumenterna. Även om jag jobbar febrilt med att ta fram nyheter som känns spännande och nyskapande, så är det i slutändan konsumenterna som säger sitt, och vi lyssnar självklart på dem.
Har ni makt över svenska folkets glassvanor?
– Absolut, GB Glace är ju närmast en institution i Sverige. Nio av tio känner till oss och de allra flesta känner igen silhuetten av GB-gubben som står i varje gathörn och sprider leenden. Det finns både nostalgi och ett nyhetsvärde kopplat kring vårt varumärke, och många förknippar oss med en stunds koncentrerad njutning – ett andningshål då man bara kan ställa sig i ett soligt gatuhörn med sin favoritglass.
Vem tycker du har för lite respektive för mycket makt i Sverige?
– Jag ser det som att makten hela tiden förflyttas i takt med att informationssamhället förändras. Konsumenterna har större makt tack vare sociala medier i dag, företag kan inte längre bara prångla ut något och hoppas att det går obemärkt förbi. Reaktioner kommer att ramla in och företag måste kunna bemöta dessa – på ett snabbt och trovärdigt sätt.