Gör så här – och undvik katastrof på kickoffen
31 Aug 2015 kl: 00:00

Gör så här – och undvik katastrof på kickoffen

Heléne Björk, HR-partner på Proffice Group, har många års erfarenhet från olika HR-funktioner på olika företag. Hon har sett det mesta i kickoffens efterdyningar. Folk som kommit till henne antingen för att man själv tabbat sig eller för att man hamnat i olustiga situationer och känt sig kränkt. Inte sällan är det alkoholen som är en stor bov i dramat.

– Alkohol tenderar att förstärka varenda liten känsla och det kan då gå överstyr. Allt från pyrande passion till bubblande missnöje som exploderar. Om man tycker att man har världens bästa kollegor så är ju det bra, men även det kan bli för mycket. Poängen är ju att ni ska umgås på ett avslappnat sätt, inte gå över gränser som gör att du inte kan se kollegorna i ögonen nästa dag.

Läs också: Så gör du för att våga mingla.

Gör allt med måtta

Det gäller inte minst alkoholintaget. Försök hålla i bakhuvudet att du representerar företaget och tappa inte kontrollen. Visst, är det en grej att ni ska dansa på bordet, gör det för all del. Men att vara den som spydde dansgolvet är aldrig kul. Gör – och säg – bara saker som du kan stå för även dagen efter. Är du chef? Lämna festen i god tid.

Strula inte

Kärleksrelationer på jobbet är inget ovanligt, men se för allt i världen till att du inte strular lös med en kollega på måfå. Det kan få högst oönskade konsekvenser, både för er själva, medarbetare (och inte minst eventuella respektive). Och i synnerhet inte med en underlydande eller din chef. Som chef måste du också ta i beaktning att dina anställda står i beroendesituation till dig, och det är inte alla som vågar vara tydliga med att sätta gränser. Du är ett föredöme och bör agera därefter.

Känn in läget

Flörtig stämning i all ära, men håll händer och inviter för dig själv. Det är lätt att det sitts i knän och att det är allmänt ”kramig” stämning när humöret är på topp. Se till att du håller knoppen redig nog att kunna tolka signaler rätt.

Ta det lugnt i sociala medier

Oavsett vad ni har för policy på företaget bör du vara varsam med att lägga upp bilder från en kickoff, detta av hänsyn för såväl företagets som dina kollegors integritet. Om du ändå vill göra det så är det bra att be om kollegans godkännande innan du klickar på dela-knappen.

Ta inte upp folk på rummet

Oavsett om syftet är efterfest eller amorösa utsvävningar. Visa respekt både för din rumskamrats integritet och sömnbehov.

Gör inte upp

Det är lätt att finna mod med någon Jäger innanför västen. Se till att du inte tar upp konflikter eller ställer till med något triangeldrama. ”Konfliktlösning” stavas INTE likadant som ”shotsbricka”. Igen: MÅTTA.