5 Maj 2009 kl: 00:00

Fixa jobbet med en plusmeny

I cv:t

Bra sätt: Inled cv:t med en bra, tydlig och genomarbetad rubrik som kortfattat beskriver dig och fångar rekryterarens intresse.

 

Dåligt sätt: Använd blommigt papper eller en mönstrad mall i textredigeringsprogrammet. Det som ser snajdigt ut på skärmen kan på en svartvit utskrift bli totalt oläsligt.

 

Plusmeny: Piffa upp ditt cv genom att använda de tidigare arbetsgivarnas logotyper i meritförteckningen. Det drar uppmärksamheten till sig och är ett smart sätt att ge din ansökan en form som ser genomtänkt ut. Men är du osäker på hur du infogar loggorna på ett snyggt sätt – låt bli.

 

På intervjun

Bra sätt: Använd en stark accentfärg på en scarf, tröja eller skjorta som gör att rekryteraren kommer ihåg dig. Men var försiktig – du vill inte se ut som en clown!

 

Dåligt sätt: Sätt på dig en utmanande tröja med djup urringning eller knäpp upp ett par knappar för mycket i skjortan – alla former av avklätt går bort.

 

Plusmeny: Kolla upp dresscoden redan innan du kommer till intervjun. Bildgoogla efter företagsfoton eller ring receptionen och säg som det är – att redan vid det första mötet se ut som om man passar in ger pluspoäng.

 

När du ringer upp

Bra sätt: Ring en gång under rekryteringsprocessen och ställ en relevant fråga om tjänsten eller om hur du ligger till.

 

Dåligt sätt: Ring upprepade gånger utan att ha något att säga.

 

Plusmeny: Ta reda på vem du ska prata med, fundera ut ett antal specifika frågor och ha en avslappnad och öppen attityd när du ringer.

 

Om du inte får jobbet

Bra sätt: Var vänlig, tacka för att du fick komma på intervju och fråga varför du inte fick tjänsten – kanske kan du lära dig något av svaret?

 

Dåligt sätt: Säg ”Det gör ingenting, det var min arbetsförmedlare som tvingade mig att söka jobbet”.

 

Plusmeny: Var vänlig och ställ specifika frågor som ”Vad tycker du saknas i mitt cv?”, ”Vad letar ni efter?” och ”Är det okej om jag hör av mig vid ett senare tillfälle?”

 

Första veckan på jobbet

Bra sätt: Ansträng dig för  att socialisera, till exempel genom att inte bara svara på de frågor som dina nya arbetskamrater har om dig, utan också vara nyfiken på dem.

 

Dåligt sätt: Inled varje mening med ”På mitt förra jobb…”

 

Plusmeny: Fråga vad som förväntas av dig och leverera. Den som redan första veckan är intresserad av att göra ett bra jobb blir genast omtyckt.

 

Kontakten med receptionisten

Bra sätt: Bekanta dig med den som sitter i receptionen. Presentera dig under din första vecka, och säg ”Hej, hur är läget?” när du går förbi.

 

Dåligt sätt: Behandla receptionisten som en lägre stående människa. Att skicka honom eller henne för att hämta kaffe åt dig verkar varken proffsigt eller världsvant, bara otrevligt.

 

Plusmeny: Visa att du värdesätter receptionistens åsikter genom att faktiskt fråga vad han eller hon tycker i olika jobbfrågor.

 

På kontoret

Bra sätt: Fixa saker själv. Byt papper i skrivaren när det tar slut, fyll på med tepåsar och pappersmuggar i köket och skaffa dig så mycket datavana att du inte behöver ringa supporten varje gång något krånglar.

 

Dåligt sätt: Lägg två dagar på att försöka laga kopiatorn trots att det absolut inte ingår i dina arbetsuppgifter.

 

Plusmeny: Be någon visa hur man fixar de praktiska smågrejerna på kontoret så att du slipper ringa på hjälp varje gång något går fel. Och säg till om du har tagit det sista kaffet eller toalettpappret.

 

Imponera på chefen

Bra sätt: Använd dig av den så kallade 4:an innan du snackar med chefen – ställ fyra frågor till dig själv: Vad är problemet? Vad är orsaken? Vilka lösningar ser jag? Vad föreslår jag att vi gör?

 

Dåligt sätt: Spring hos chefen hela tiden för att påpeka fel, skvallra och skylla ifrån dig.

 

Plusmeny: Att då och då göra saker utan att någon har bett om det  – att en anställd tar egna initiativ imponerar alltid på chefen.

 

Första personal­festen

Bra sätt: Utnyttja den avslappnade stämningen och presentera dig för personer som du är nyfiken på eller vill jobba närmare.

 

Dåligt sätt: Drick för mycket, ta karaokemaskinen i besittning, klamra dig fast vid en och samma person hela kvällen. En tumregel är att undvika allt som är för mycket.

 

Plusmeny: Gå med i festkommittéen, eller skicka ett mejl till dem och tacka för ett roligt partaj.