En okänd (och anonym) hundägare börjar lägga upp bilder på sin franska bulldogg, Boss. Ett år senare har Boss över 68 000 följare på Instagram.
– Jag är hemlig av flera anledningar, säger husse.
Det började som en rolig grej. Boss husse hade varken utbildning eller någon direkt kunskap om sociala medier och marknadsföring när han sommaren 2012 startade en Facebookgrupp där kompisar la upp bilder på Boss. Efter två månader hade 1000 personer gillat sidan. Sedan gick husse vidare och i september förra året drogs instagramkontot igång.
I dag har det allts närmare 70 000 följare. Och här finns det mycket att ta lärdom av för den som vill göra något liknande, antingen i eget eller i företagets namn.
– Det bästa sättet att lyckas med ett konto är att hålla det genuint, att skapa skarpa regler och riktlinjer för vad kontot ska innehålla och vara. På så sätt blir följarna bekanta med kontot och vet vad de får. Sedan måste du vara konstant i ditt uppdaterade, säger husse till Shortcut.
Men för den som tror att det bara är att luta sig tillbaka när man fått så många följare, gäller det att tänka om. Boss husse lägger ner mycket jobb på kontot för att få in nya följare. Det handlar bland annat om att leta upp och gilla liknande bilder och sidor för att själv få nya följare.
– Nu har jag lärt mig mycket och läst på under tiden. Jag börjar långsamt skapa mig lite mål och tankar om vad som kan vara möjligt. Att sälja produkter är nästa mål. Men det bästa vore att skapa ett samarbete med ett internationellt företag och göra reklam ihop.
Men så är det det här med att han är hemlig i ett sammanhang där de flesta ser till att bli så välkända som möjligt. Hur kommer det sig?
– Jag är hemlig av flera anledningar. Min förstaregel från dag ett var att det är Boss instagramkonto och inte mitt. Man får skapa sin egna och perfekta uppfattning om vem som är husse/matte till Boss. Men frågar man så svarar jag att jag är 26, student, bor i Sverige och är en man.
– Den andra anledningen till att jag är anonym är väl att jag inte har något behov av att bli känd. Jag vill inte på något sätt bli igenkänd eller kopplad till Boss instagramkonto när jag går på stan utan boss. Däremot kommer jag, och har tagit, credit för att jag bemästrat sociala medier.
Uppenbarligen har arbetet lönat sig. Personen bakom hunden har nämligen precis blivit erbjuden ett jobb som sociala medier-ansvarig för ett företag.
Här hittar du Boss på Instagram och Facebook.
Så här lyckas du på sociala medier!
Johnny Lindqvist är expert på digital kommunikation och jobbar bland annat på Statens Medieråd. Här ger han sina bästa tips på hur du ska lyckas med dina aktiviteter i sociala medier.
1. Ha samma namn överallt och länka alla konton till varandra. På så sätt så maximerar du trafiken till dina konton.
2. Håll dig till ämnet, välj något som du ska få fram, och gör det bra.
3. Hashtagga! Hitta relevanta hastaggs och använd dem väl, strössla inte ut dem(om du inte bara är ute efter följare förstås, då kan du dra till med 30# under varje bild och inlägg)
4. Var aktiv. Dels i dina egna inlägg, men även med att gilla, dela och kommentera. Ta del av debatten och säg din åsikt.
5. Var trevlig. Svara på kommentarer, tacka för beröm och håll en schysst ton i dina flöden. Ingen gillar ett as, och världen är liten.6. Vårda dina kontakter. Se till att vara snäll och pusha för de som pushar för dig. Betala tillbaka med likes och kommentarer. Kör du bara ditt eget race så kommer folk inte vilja stödja dig.