Expertsvar: Läskvitton och leveransrapporter?
1 Feb 2012 kl: 00:00

Expertsvar: Läskvitton och leveransrapporter?

Frågan:

”Jag har en fråga som gäller läskvitton/leveransrapporter för email och sms.

I mitt mailprogram kan jag ställa in att jag begär ett läskvitto, men jag förstår inte riktigt vad detta innebär. När jag får tillbaka läskvittot, betyder det då att mailet landat i mottagarens inbox eller att denne även öppnat mailet?

Sen har jag också varit med om att när man öppnar ett mail så får man upp en ruta där det står något i stil med ”Sändaren har frågat om ett läskvitto. Vill du skicka ett?” Betyder det då att mottagaren alltid kan välja om denne vill skicka ett läskvitto eller inte?

Jag har samma frågor angående funktionen leveransrapport i mobilen. Betyder leveransrapporten att mottagaren fått mitt sms i sin inbox eller öppnat det? Och kan mottagaren även här välja att inte skicka en leveransrapport till sändaren?”

 

 

 

Expertsvaret – IT-experten Johan:

Kortfattat kan man säga att läskvitto betyder att mottagaren läst mailet och leveransbesked betyder att det är levererat korrekt till mottagande e-postserver.

Det finns dock en del undantag. Bla det du själv nämner, i vissa program och med vissa inställningar kan mottagaren själv välja om läskvitto ska skickas eller inte. Ett annat undantag är om man har förhandsgranskning påslaget i sitt e-postprogram, då kan läskvitto skickas utan att mottagaren egentligen läst mailet.

Vad gäller leveransrapport är den funktionen mer tydlig, får man som avsändare en korrekt leveransrapport betyder det att sms:et eller mailet kommit fram till mottagaren, detta kan inte mottagaren välja att inte skicka.

Slutsats:

– Positivt leveransbesked: Du kan lita på att sms:et/e-posten är levererad korrekt till mottagaren

– Positivt läskvitto: mottagaren har fått e-posten och har troligen läst det men det är inte helt säkert.

 

Med vänliga hälsningar
Johan, IT-expert Shortcut

 

 

 

Johan Andersson

 

Johan Andersson kan svara på både enklare frågor av typen: ”Min dator är seg, vad kan jag göra?” till komplexa frågor om nätverksuppbyggnad, onlinebackuplösningar eller system för e-posthantering.

» Läs fler frågor Johan har svarat på eller ställ din egen här

 

 

 

LÄS FLER EXPERTSVAR HÄR:

Hur höjer jag arbetsmoralen?

”Jag önskar att mina anställdas arbetsmoral skulle vara lite högre. Hur höjer jag effektiviteten på jobbet?”
» Så skapar du målsättningar som som motiverar

 

Dålig på att marknadsföra mig själv
”Speciellt svårt kan jag tycka att det är att själv ta upp saker som jag är bra på, men inte fått frågan om. ”

» Skilj på personlig marknadsföring och skryt

 

Hjälp, jag ångrar att jag bytte jobb
”Jag ångrar verklige mitt senaste jobbyte, men vet inte när jag vågar ta steget och söka mig ifrån mitt nya jobb.”
» Så hanterar du den besvärliga situationen

 

Hur stor löneförhöjning kan jag be om?
”Jag har just fått en jätterolig tjänst, men lönen är superlåg. Hur stor ökning kan jag förhandla om i vår”
» Här är några tips inför löneförhandlingen

 

LÄS ELLER STÄLL DIN EGEN FRÅGA:

”Hur kan jag tygla min nervositet?”, ”Hur stor löneförhöjning kan jag argumentera för?” eller ”Bör jag gå dit och presentera mig?”
» Läs senaste expertsvaren och ställ en fråga här

 

Alla medlemmar kan läsa expertsvaren men endast premiummedlemmar kan ställa frågor till experterna.

Inte premiummedlem? Bli det här!

 

Jennie Gotsis kan svara på dina frågor kring argumentation, presentationsteknik och framträdande.
− Retorik är min passion och jag har i sju år drivit mitt företag Tala Tydligt där jag tränar dig i att vara beredd även när du inte är förberedd, berättar hon.