14 Sep 2008 kl: 00:00

Ett samtal kunden aldrig glömmer!

Historien började i våras när jag i MML tipsade om boken Så vinner du vänner och påverkar din omgivning av Dale Carnegie. Martin köpte den och följde ett av bokens råd. Han berättar:

”Jag åt lunch häromdagen med en av mina bästa kunder. Vi har haft kontakt under lång tid och han berättade att han kände sig lite låg. Han hade tidigare berättat att han skulle gå på pappaledighet i januari.

Jag ville pigga upp honom lite, inte för att sälja utan för att jag tyckte synd om honom.

Jag tänkte efter lite och sa: – Du tror inte att du känner dig lite nere på grund av att du skulle vilja att det var januari nu?

Kunden funderade lite och svarade:

– Jo, det har du nog rätt i. Det har jag inte tänkt på.

Och han verkade redan lite gladare. Någon hade ju sett honom och brytt sig om honom och hans bekymmer.

Hela vägen från lunchen till kontoret kändes det jättebra. Jag kände mig lika glad som när jag tar en storaffär. Då tänkte jag att jag skulle prova ett av tipsen i boken som du rekommenderade, Max.

Så jag ringde upp kunden och sa till honom att jag var så glad att han var min kund, inte för att han köper eller att jag tjänar pengar på honom, utan för att han var en så trevlig människa att jobba med.

Det blev alldeles tyst i luren. Efter en lång stund sa kunden: – Martin, Tack! Vilka fina ord! Så där fina ord har ingen sagt till mig på många veckor.

En timme senare fick jag ett mejl från kunden, där han återigen tackade mig och skrev att han blev helt varm av mina fina ord.”

Varför är det här viktigt kanske du frågar dig? Jo, därför att jag hörde på Martin att något hade hänt med honom. I allt han sa var han positiv, han gjorde sin omgivning glad bara genom att finnas där och han vågade prova nya saker. Sånt som man bara vågar om man är öppen och positiv.

Mitt råd till Martin och till alla andra är: När du hittar din positiva attityd, som

är den viktigaste framgångsfaktorn av alla, ös bara på.

Låt inte negativa personer och tankar sänka dig. Kör ditt eget race. DÅ vinner

du vänner och påverkar din omgivning.

Martins kund fick ett samtal han aldrig glömmer. Martin fick en referenskund för resten av livet, utan att sälja. Och massor, massor av ny energi!

Vill du också ha boktips, som gör dig positiv och lyfter din försäljning?

Klicka HÄR

Veckans utmaning

Gör någon av dina kunder glad. Inte för att ta någon särskild affär eller för att komma i något bättre läge. Utan bara för att göra honom eller henne glad.

Och UTAN att räkna med att få något tillbaka.

Ring och säg något snällt, skicka en personlig present eller bjud på lunch.

Du kommer tycka om dig själv efteråt!

Vågar du?

Sätt det i system. Gör något extra för en kund i veckan. Det kommer leda till:

1. Att du tänker positiva tankar, istället för att tänka på besvärliga kunder och affärer du missat.

2. Att du får mer energi, som kommer göra dig bättre som säljare.

3. Att du på sikt får massor med kunder som verkligen tycker om att vara dina kunder.

Och värdet av en sådan referenskundlista? Den är värd precis hur mycket som helst!

Lycka till!

Max

Max Söderpalm är aktuell med boken 30 sätt att göra affär. Varje vecka skickar han ut Monday Morning Letter, ett uppfriskande brev för dig med fokus på sälj. Vill du prenumerera på Monday Morning Letter? Mejla [link url=blogg@soderpalm.se]blogg@soderpalm.se[/link]. Läs mer om Max, hans blogg och Monday Morning Letter på www.soderpalm.se.